BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Inteligencja a transfer w uczeniu się
Data: [1999]
Badacz: Jerzy Nosarzewski
Abstrakt:

Przedmiotem badania był związek pomiędzy poziomem inteligencji uczniów a transferem w uczeniu się. Poziom inteligencji zbadano na podstawie testu Ravena, a transfer za pomocą trzyczęściowego eksperymentu, złożonego z: pisania wyrazów za pomocą umownych znaków, rozwiązywania zadań logicznych i zapamiętywania treści tekstu. W badaniu wzięli udział uczniowie klas siódmych szkoły podstawowej ze środowiska miejskiego i wiejskiego. Próbowano określić, czy rozwiązywanie zadań początkowych miało znaczący wpływ na efekty rozwiązanych zadań testowych. Uczniowie byli podzieleni na dwie grupy: kontrolną i eksperymentalną. W porównaniu z grupą kontrolną uczniowie uczestniczący w eksperymencie lepiej radzili sobie z zadaniami logicznymi, pisaniem wyrazów za pomocą umownych znaków i zapamiętywaniem treści tekstu. Można zatem stwierdzić, że w trzech zadaniach eksperymentalnych nastąpił transfer pozytywny o charakterze istotnym statystycznie. Jeśli chodzi o rodzaj popełnionych błędów w trzech zadaniach, nie zauważono różnic pomiędzy obiema grupami uczniów. Okazało się jednak, że w obu grupach dziewczęta odtworzyły więcej informacji niż chłopcy. Na wielkość transferu niespecyficznego podczas poprawnie rozwiązywanych zadań logicznych miał wpływ poziom inteligencji siódmoklasistów – im wyższa inteligencja, tym większy był transfer niespecyficzny. Uczniowie charakteryzujący się niższym poziomem inteligencji popełniali więcej błędów podczas odtwarzania treści tekstu i rozwiązywania zadań logicznych. Wyniki badania pokazały, że uczniowie o wyższym poziomie inteligencji dominują nad uczniami o niższej inteligencji pod względem spostrzegania, wyobraźni, pamięci, uczenia się i myślenia. Potrafią poprawnie wyprowadzać uogólnienia na podstawie podanych informacji. Co więcej, osoby te uczą się dużo szybciej i są bardziej twórcze. Nauczyciele powinni – na podstawie znajomości poziomu inteligencji swoich uczniów – dostosowywać materiał nauczania do możliwości intelektualnych.

Deskryptory TESE: inteligencja, uzdolniony, uzdolniony uczeń, uczenie się, samokształcenie, samodzielne uczenie się, uczeń
TESE descriptors: intelligence, gifted, gifted pupil, learning, self-instruction, independent learning, pupil
Publikacje:
  • Nosarzewski, J. (1999). Inteligencja a transfer w uczeniu się. Edukacja, 2, 93-100.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"