BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel akademicki wobec wartości życiowych
Data: 1995
Badacz: Antoni Rumiński
Abstrakt:

Przedmiotem badania były wartości życiowe w opinii nauczycieli. W badaniu uczestniczyło 125 pracowników Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie i 125 pracowników Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. Udało się uzyskać łącznie 103 kwestionariusze badające wartości deklarowane, w tym od 45 pracowników AGH i 58 WSP. W grupie respondentów 63,1% stanowili mężczyźni. 62,1% badanych legitymowało się inteligenckim pochodzeniem, 28,2% robotniczym, 9,7% chłopskim. 81,5% nauczycieli żyło w związku małżeńskim, 6% było rozwiedzionych, a 12,6% wolnych. 33% badanych nie posiadało dzieci. 46,6% nauczycieli pracowało na stanowisku adiunktów, 16,5% starszych wykładowców, 15,5% asystentów, 8% profesorów. Najbardziej cenioną wartością w opinii 68% badanych było szczęście osobiste i rodzinne. Nieco częściej wartość tę wskazywały kobiety niż mężczyźni – odpowiednio: 72,5% i 64,6%. Szczęście osobiste i rodzinne ważniejsze było dla pracowników WSP niż AGH – odpowiednio: 75,9% i 57,8%. Na kolejnej pozycji w hierarchii znalazły się wartości charakterologiczno-moralne, najważniejsze dla 65% respondentów, częściej dla kobiet (68,4%) niż mężczyzn (63%). Wartości profesjonalne znalazły się na pozycji trzeciej (63,1% wskazań), a intelektualne – na czwartej (43,7%). Nauczyciele najmniej cenili korzystanie z życia (łącznie 1,9% wskazań, tylko mężczyźni) i dobrobyt (3,9%). Respondenci starsi i z większym stażem pracy wyżej cenili niż młodsi takie wartości jak: uznanie i autorytet, przyjaźń, działania społeczne i wartości moralne. Młodsi nauczyciele akademiccy preferowali zwłaszcza wartości materialne i sukcesy zawodowe. W opinii respondentów dobry nauczyciel akademicki powinien przede wszystkim posiadać duży zasób wiedzy – 71,8% wskazań. Była to wartość ceniona bardziej przez mężczyzn niż kobiety – odpowiednio: 73,8% i 68,4%. W dalszej kolejności dobry nauczyciel akademicki powinien posiadać zdolności dydaktyczne (45,6%), być konsekwentnym (36,9%), mieć umiejętność łatwego nawiązywania kontaktu ze studentami (36,9%), wykazywać wysoki poziom moralny (31%), być tolerancyjnym (27,2%). Do cech najmniej istotnych w byciu dobrym nauczycielem akademickim badani zaliczyli: poczucie humoru (7,8%), posiadanie uznania i autorytetu (11,7%) i bycie intelektualnie twórczym (15,5%).

Deskryptory TESE: nauczyciel, szkolnictwo wyższe, szkoła wyższa, autonomia nauczyciela, kreatywność, wiedza, rodzina
TESE descriptors: teacher, higher education, higher education, teacher autonomy, creativity, knowledge, family
Publikacje:
  • Rumiński, A. (1997). Nauczyciel akademicki wobec wartości życiowych. Edukacja, 1, 52-61.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"