BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel akademicki u progu XXI wieku w opinii studentów
Data: [2000]
Badacz: Alicja Antas, Anna Klim-Klimaszewska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii i oczekiwań studentów związanych z zawodem nauczyciela akademickiego. Ankietą objęto 125 osób, z czego do analizy zakwalifikowano 109 odpowiedzi. 60,6% badanych stanowili studenci pedagogiki ze specjalnością przysposobienie obronne, 20,2% – pedagogiki ze specjalnością plastyka, 11% – pedagogiki kulturalno-oświatowej, 8,2% – pedagogiki ze specjalnością kształcenie zintegrowane. 48,6% respondentów uczyło się na drugim roku studiów, 45% – na trzecim roku, 6,4% – na czwartym roku. 66,1% próby stanowiły kobiety, 33,9% – mężczyźni. Zdaniem studentów nauczyciel akademicki powinien posiadać wysokie kwalifikacje zawodowe, odznaczać się dużą wiedzą i umiejętnościami świadczącymi o wielokierunkowym wykształceniu. Powinien również cechować się wysokimi walorami osobistymi oraz nienaganną postawą społeczno-moralną. Zawód nauczyciela akademickiego cieszył się w opinii większości badanych dużym poważaniem społecznym i uważany był za zawód pożyteczny i atrakcyjny. Młodzież przewidywała, że wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej prestiż zawodu nauczyciela akademickiego wzrośnie jeszcze bardziej, praca nauczyciela akademickiego będzie też lepiej opłacana. Jednocześnie sami studenci ustosunkowywali się do zawodu nauczyciela akademickiego nie tak pozytywnie, darzyli go przeciętnym szacunkiem i uznaniem.

Deskryptory TESE: nauczyciel, kadra naukowa, student, uniwersytet, szkoła wyższa
TESE descriptors: teacher, scientific staff, student, universty, higher education
Publikacje:
  • Klim-Klimaszewska, A. i Antas, A. (2000). Nauczyciel akademicki u progu XXI wieku w opinii studentów – komunikat z badań. Toruńskie Studia Dydaktyczne, 16, 213-215.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"