Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii i oczekiwań studentów związanych z zawodem nauczyciela akademickiego. Ankietą objęto 125 osób, z czego do analizy zakwalifikowano 109 odpowiedzi. 60,6% badanych stanowili studenci pedagogiki ze specjalnością przysposobienie obronne, 20,2% – pedagogiki ze specjalnością plastyka, 11% – pedagogiki kulturalno-oświatowej, 8,2% – pedagogiki ze specjalnością kształcenie zintegrowane. 48,6% respondentów uczyło się na drugim roku studiów, 45% – na trzecim roku, 6,4% – na czwartym roku. 66,1% próby stanowiły kobiety, 33,9% – mężczyźni. Zdaniem studentów nauczyciel akademicki powinien posiadać wysokie kwalifikacje zawodowe, odznaczać się dużą wiedzą i umiejętnościami świadczącymi o wielokierunkowym wykształceniu. Powinien również cechować się wysokimi walorami osobistymi oraz nienaganną postawą społeczno-moralną. Zawód nauczyciela akademickiego cieszył się w opinii większości badanych dużym poważaniem społecznym i uważany był za zawód pożyteczny i atrakcyjny. Młodzież przewidywała, że wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej prestiż zawodu nauczyciela akademickiego wzrośnie jeszcze bardziej, praca nauczyciela akademickiego będzie też lepiej opłacana. Jednocześnie sami studenci ustosunkowywali się do zawodu nauczyciela akademickiego nie tak pozytywnie, darzyli go przeciętnym szacunkiem i uznaniem. |