Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie zależności między przygotowaniem i warsztatem pracy nauczyciela a stopniem opanowania wiedzy i umiejętności dbania o zdrowie dzieci w wieku przedszkolnym. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety oraz metodę obserwacji skategoryzowanej, której poddano umiejętności i nawyki dzieci z zakresu higieny, samoobsługi, racjonalnego odżywiania, aktywności ruchowej itp. Przeprowadzono również badanie testowe dla wychowanków przedszkoli. Badaniem objęto 12 nauczycielek oraz 220 dzieci uczęszczających do ośmiu placówek przedszkolnych (105 dziewczynek i 115 chłopców). Większość nauczycielek posiadała wykształcenie wyższe (10 osób) oraz była nauczycielami mianowanymi (7 osób). Grupa ta była również dość aktywna zawodowo, uczestnicząc w licznych kursach doszkalających, warsztatach i szkoleniach oraz utrzymując kontakt z Wojewódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że przygotowanie nauczyciela nie różnicowało poziomu edukacji zdrowotnej dzieci przedszkolnych. Wysoki poziom edukacji zdrowotnej wykazywali uczniowie zarówno nauczycielek o bardzo dobrym przygotowaniu (67,6%), jak i dobrym przygotowaniu (65,1%). 22,7% ogółu uczniów prezentowało nieco niższy poziom edukacji zdrowotnej – grupa ta wymagała przypominania zasad dbania o zdrowie oraz wskazywania właściwych form zachowań prozdrowotnych. 10,9% dzieci nie stosowało i nie znało zasad dbania o zdrowie, czego przyczyn należało się doszukiwać w ich środowisku rodzinnym. Stwierdzono zależność między poziomem edukacji zdrowotnej dzieci przedszkolnych a warsztatem pracy nauczyciela. Dzieci znajdujące się pod opieką nauczycieli o bardzo dobrym warsztacie pracy wykazywały znacząco wyższy poziom edukacji zdrowotnej (79,4% – wysoki poziom, 18,2% – średni, 5,4% – niski) niż uczniowie nauczycieli o gorszym warsztacie (56,3% – wysoki poziom, 27,3% – średni, 16,4% – niski). |