BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczyciel a efektywność edukacji zdrowotnej w przedszkolu
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Maria Sobieszczyk, Katarzyna Wojciechowska
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie zależności między przygotowaniem i warsztatem pracy nauczyciela a stopniem opanowania wiedzy i umiejętności dbania o zdrowie dzieci w wieku przedszkolnym. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety oraz metodę obserwacji skategoryzowanej, której poddano umiejętności i nawyki dzieci z zakresu higieny, samoobsługi, racjonalnego odżywiania, aktywności ruchowej itp. Przeprowadzono również badanie testowe dla wychowanków przedszkoli. Badaniem objęto 12 nauczycielek oraz 220 dzieci uczęszczających do ośmiu placówek przedszkolnych (105 dziewczynek i 115 chłopców). Większość nauczycielek posiadała wykształcenie wyższe (10 osób) oraz była nauczycielami mianowanymi (7 osób). Grupa ta była również dość aktywna zawodowo, uczestnicząc w licznych kursach doszkalających, warsztatach i szkoleniach oraz utrzymując kontakt z Wojewódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że przygotowanie nauczyciela nie różnicowało poziomu edukacji zdrowotnej dzieci przedszkolnych. Wysoki poziom edukacji zdrowotnej wykazywali uczniowie zarówno nauczycielek o bardzo dobrym przygotowaniu (67,6%), jak i dobrym przygotowaniu (65,1%). 22,7% ogółu uczniów prezentowało nieco niższy poziom edukacji zdrowotnej – grupa ta wymagała przypominania zasad dbania o zdrowie oraz wskazywania właściwych form zachowań prozdrowotnych. 10,9% dzieci nie stosowało i nie znało zasad dbania o zdrowie, czego przyczyn należało się doszukiwać w ich środowisku rodzinnym. Stwierdzono zależność między poziomem edukacji zdrowotnej dzieci przedszkolnych a warsztatem pracy nauczyciela. Dzieci znajdujące się pod opieką nauczycieli o bardzo dobrym warsztacie pracy wykazywały znacząco wyższy poziom edukacji zdrowotnej (79,4% – wysoki poziom, 18,2% – średni, 5,4% – niski) niż uczniowie nauczycieli o gorszym warsztacie (56,3% – wysoki poziom, 27,3% – średni, 16,4% – niski).

Deskryptory TESE: nauczyciel, edukacja przedszkolna, wychowanie dziecka, zdrowie, kształcenie nauczycieli
TESE descriptors: teacher, pre-primary education, child rearing, health, teacher education
Publikacje:
  • Wojciechowska, K. i Sobieszczyk., M. (2010). Nauczyciel a efektywność edukacji zdrowotnej w przedszkolu. Wychowanie na co Dzień, 7/8, 40-43.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"