Abstrakt: |
Przedmiotem badania była samoocena sytuacji materialnej gospodarstw domowych nauczycieli szkół podstawowych. W badaniu wzięło udział 273 nauczycieli wylosowanych z siedmiu województw Polski. W badanej populacji znalazło się około 73% kobiet. Dwie osoby, zarabiające do 1500 zł, określiły swoją sytuację materialną jako dostateczną albo bardzo złą. Zarobki największej liczby respondentów – 231 – wynosiły powyżej 2501 zł. Wśród tej grupy tylko jedna osoba (w przedziale wiekowym 31–40) uważała, że jej sytuacja materialna jest bardzo dobra. 37 twierdziło, że znajdują się w dobrej sytuacji materialnej, 141 – w dostatecznej, 45 – w niedostatecznej, a osiem – w bardzo złej. Jedna osoba mieszkająca w mieście określiła swoją sytuację finansową jako bardzo dobrą, 30 – jako dobrą, 104 – dostateczną, 38 – niedostateczną i 12 – bardzo złą. 10 nauczycieli żyło w dobrej sytuacji materialnej, 39 – w dostatecznej, sześciu – w niedostatecznej, jedna – w bardzo złej. Gospodarstwa większości badanych nauczycieli były trzy- albo czteroosobowe. 10 gospodarstw, w tym trzy trzyosobowe i pięć czteroosobowych – w opinii respondentów – znajdowało się w bardzo złej sytuacji materialnej. Nauczyciele najczęściej oceniali sytuację swoich gospodarstw domowych jako dostateczną. Badani ostrożnie porównywali własną sytuację finansową w relacji do innych grup zawodowych. Wyniki badania pokazują, że nauczyciele mają poczucie słabej kondycji finansowej własnych gospodarstw domowych. Poprawa sytuacji materialnej rodzin nauczycieli przyczyniłaby się do poprawy poziomu życia ich gospodarstw domowych. |