BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Samoocena uczniów a ocena nauczyciela z wychowania fizycznego
Instytucja:
Data: grudzień 1998 – styczeń 1999
Badacz: Ryszard Świeczkowski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu porównania samooceny ucznia z oceną nauczyciela i odpowiedź na pytanie, jaki zachodzi związek między tymi ocenami. Badanie  przeprowadzono w 10 miastach wśród chłopców z klas piątych i ósmych szkoły podstawowej oraz z klas trzecich szkoły średniej (N = 20, szkoły wybrano losowo). Każdy z badanych podawał na kartce ocenę, jaką jego zdaniem powinien uzyskać z wychowania fizycznego na zakończenie semestru. Ocenę tę zestawiono z oceną nauczycieli – wszyscy mieli stopień magistra i zróżnicowany staż pracy. Zastosowano siedmiostopniową skalę ocen (2, 3-, 3, 3+, 4, 4+ i 5). Warunki pracy wahały się od bardzo dobrych (basen, sala) do przeciętnych. Otrzymane dane poddano analizie statystycznej. Wyniki badań wskazały na wysoką korelację między ocenami uczniów i ocenami nauczycieli (0,627 dla całości). Różnice w poszczególnych przedziałach klasowych były mało istotne. W związku z tym, że ze względu na znajomość swoich ocen początkowych uczniowie mogli oceniać siebie bardzo trafnie lub „pod nauczyciela”, badania uzupełniono o anonimową ocenę koleżeńską, zastosowaną wśród chłopców z Zespołu Szkół Mechanicznych w Lęborku i dziewcząt ze Studium Nauczycielskiego w tym samym mieście. Ponownie wystąpiła wysoka zbieżność samooceny i oceny klasy. W obu przypadkach przeważała ocena dobra. Zbieżność ocen może świadczyć o współpartnerstwie lub dobrym zapoznaniu się z kryteriami oceny wśród uczniów.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, szkoła podstawowa, szkoła średnia, ocenianie, ocena sumatywna, samoocena, ocena koleżeńska
TESE descriptors: physical education, primary school, secondary school, marking, summative evaluation, self-evaluation, peer evaluation
Publikacje:
  • Świeczkowski, R. (1992). Samoocena uczniów a ocena nauczyciela z wychowania fizycznego. Kultura Fizyczna, 9-10, 11-13.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"