Abstrakt: |
Celem badania było zebranie opinii młodzieży na temat Polski i jej miejsca w Europie. O napisanie wypracowania pt. Polska w Europie – wczoraj, dziś i jutro poproszono uczniów klas ósmych z czterech szkół podstawowych w Krakowie. Wielu uczniów przyznało, że nie interesują się polityką, mimo to zagadnienie miejsca Polski w Europie potraktowali właśnie w kontekście politycznym. Europę respondenci widzieli m.in. na płaszczyźnie geograficznej, co pozwoliło im ulokować Polskę jako zajmującą centralną część kontynentu. Wiele osób zwróciło uwagę na wąskie pojęcie Europy, obejmujące tylko kraje leżące w zachodniej części kontynentu, należące do UE i NATO. Młodzież była świadoma, że nie wszystkie państwa leżące na kontynencie europejskim są zaliczane do Europy. Uczniowie twierdzili, że zmiany w polityce, gospodarce i poziomie życia pozwolą na włączenie Polski do Europy. Młodzież kojarzyła podział Europy z końcem drugiej wojny światowej, a zniesienie podziału – z upadkiem Muru Berlińskiego. Uczniowie zauważyli, że po 1989 roku zwiększyła się współpraca między krajami europejskimi, wzrosła wymiana towarowa, zwiększyły się kontakty międzyludzkie, co z kolei bardzo sprzyjało integracji. W świadomości uczniów Europa jest różnorodna pod względem kulturowym. W opinii respondentów Polska odgrywa małą rolę w Europie; badani chcieliby, aby Polacy byli uważani przez wszystkich za Europejczyków. Dystans między Polską a zachodnimi krajami zdaniem uczniów wynikał z niskiej jakości polskich elit politycznych, a także z różnic gospodarczych i w poziomie życia obywateli. Odległość dzielącą Polskę z innymi krajami młodzież łączyła z efektem komunizmu, izolacji kraju i jego zależności od Rosji. W wypracowaniach pojawiały się opinie zarówno za wejściem Polski do UE, jak i przeciw integracji z Unią. |