BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzi Polacy o swym kraju i jego miejscu w Europie
Data: kwiecień 1995 – maj 1995
Badacz: Piotr Górski
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii młodzieży na temat Polski i jej miejsca w Europie. O napisanie wypracowania pt. Polska w Europie – wczoraj, dziś i jutro poproszono uczniów klas ósmych z czterech szkół podstawowych w Krakowie. Wielu uczniów przyznało, że nie interesują się polityką, mimo to zagadnienie miejsca Polski w Europie potraktowali właśnie w kontekście politycznym. Europę respondenci widzieli m.in. na płaszczyźnie geograficznej, co pozwoliło im ulokować Polskę jako zajmującą centralną część kontynentu. Wiele osób zwróciło uwagę na wąskie pojęcie Europy, obejmujące tylko kraje leżące w zachodniej części kontynentu, należące do UE i NATO. Młodzież była świadoma, że nie wszystkie państwa leżące na kontynencie europejskim są zaliczane do Europy. Uczniowie twierdzili, że zmiany w polityce, gospodarce i poziomie życia pozwolą na włączenie Polski do Europy. Młodzież kojarzyła podział Europy z końcem drugiej wojny światowej, a zniesienie podziału – z upadkiem Muru Berlińskiego. Uczniowie zauważyli, że po 1989 roku zwiększyła się współpraca między krajami europejskimi, wzrosła wymiana towarowa, zwiększyły się kontakty międzyludzkie, co z kolei bardzo sprzyjało integracji. W świadomości uczniów Europa jest różnorodna pod względem kulturowym. W opinii respondentów Polska odgrywa małą rolę w Europie; badani chcieliby, aby Polacy byli uważani przez wszystkich za Europejczyków. Dystans między Polską a zachodnimi krajami zdaniem uczniów wynikał z niskiej jakości polskich elit politycznych, a także z różnic gospodarczych i w poziomie życia obywateli. Odległość dzielącą Polskę z innymi krajami młodzież łączyła z efektem komunizmu, izolacji kraju i jego zależności od Rosji. W wypracowaniach pojawiały się opinie zarówno za wejściem Polski do UE, jak i przeciw integracji z Unią.

Deskryptory TESE: wiedza, Europa, Europa Zachodnia, Europa Wschodnia, Polska, historia, krytycyzm, wychowanie obywatelskie, wartości obywatelskie
TESE descriptors: knowledge, Europe, Western Europe, Eastern Europe, Poland, history, critical sense, civics, civic values
Publikacje:
  • Górski, P. (1997). Młodzi Polacy o swym kraju i jego miejscu w Europie. Edukacja, 2, 41-49.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"