Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii młodzieży wobec następujących kwestii: czym jest i jakie miejsce w hierarchii wartości zajmuje rodzina? czy jest dla niej miejsce w pogoni za karierą, sukcesem, zawodowym spełnieniem? Próbę badawczą stanowiło 300 uczniów w wieku od 17 do 19 lat, uczęszczających do szkół różnego typu na terenie Trójmiasta. Do zebrania materiału zastosowano ankietę niedokończonych zdań, wypracowanie oraz wywiad. Miłość i szczęśliwa rodzina pozostają priorytetem badanej młodzieży (uczniowie poproszeni o zdefiniowanie rodziny odpowiadali: sedno mojego życia, najwyższa wartość, podstawa wszystkiego). Większość ankietowanych opowiedziała się za tradycyjnym modelem małżeństwa oraz ustalonym podziałem ról w rodzinie. Respondenci podkreślali znaczenie harmonii, wzajemnego szacunku i współodpowiedzialności. Zdaniem ankietowanych uczniów rodzina pozytywnie wpływa na osiąganie wytyczonych celów oraz jest źródłem inspiracji i radości. Według badanych życie rodzinne warunkuje dobrą organizację obowiązków zawodowych oraz zachowanie właściwej hierarchii wartości. Na pytanie o najbardziej odpowiedni moment zostania rodzicami uczniowie nie precyzowali dokładnie odpowiedzi, warunkując ją w różnorodny sposób: jak tylko się urządzę, jak zakończę naukę, jak znajdę pracę, jak się usamodzielnię, jak znajdę tę właściwą osobę. |