BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzi Polacy o narodach Europy
Projekt badawczy:
  • Aktywizacja tożsamości narodowej a stosunek do narodów Europy młodzieży polskiej
Data: [1996]
Badacz: Wiesław Łukaszewski
Abstrakt:

Przedmiotem badania były konsekwencje różnych form aktywizacji tożsamości narodowej. Badaniem z zastosowaniem dwóch eksperymentów objęto losowo dobranych 557 uczniów klas drugich z liceów ogólnokształcących z 20 miast południowej Polski. W analizie uwzględniono wyniki uzyskane od 503 osób. W pierwszym eksperymencie zmiennymi zależnymi były manipulacja tożsamością narodową (odwołanie się do symboli versus odwołanie się do typowych zachowań) i źródła informacji aktywizujących tożsamość (dziennikarze zagraniczni versus dziennikarze krajowi). Badanie miało następujący przebieg: osoby z grup eksperymentalnych otrzymywały karty z informacjami o opiniach, jakie mają na temat symboli lub zachowań Polaków dziennikarze krajowi lub zagraniczni, z którymi miały się zapoznać i je ewentualnie skomentować (w grupie kontrolnej nie podawano żadnych informacji); badani mieli przydzielić każdemu narodowi jakiś obszar na konturowej mapie Europy (1-15 jednostek obszaru); badani mieli przypisać typowemu przedstawicielowi każdego z 36 narodów liczbę wad i zalet (0-30). W żadnym z czterech pomiarów nie stwierdzono, by zastosowana forma aktywizacji tożsamości narodowej oraz źródło informacji spowodowały wystąpienie istotnych różnic. Jedyną zmienną różnicującą były oceniane narody. Na podstawie analizy danych pochodzących z obu eksperymentów sformułowano następujące wnioski: u badanych zaznaczył się wyraźnie pozytywny stosunek do własnej grupy, z tendencją do polonocentryzmu (największy przydzielany obszar w Europie, liczba zalet, duży stosunek liczby zalet do liczby wad); własna grupa była traktowana jako unikatowa (w wynikach skalowania wielowymiarowego Polacy lokowali się w znacznym oddaleniu od reszty narodów, podobne wyniki przyniosła analiza skupień); badani akcentowali niepodobieństwo Polaków do narodów Wschodu, szczególnie do dawnych narodów Związku Radzieckiego, narodów bałkańskich oraz Niemców, Cyganów i Żydów (grupy te były wyraźnie defaworyzowane – przydzielano im mały obszar, małą liczbę posiadanych zalet, dużą liczbę wad, postulowano duży dystans wobec tych narodów).

Deskryptory TESE: Europa, grupa etniczna, uczeń, tożsamość kulturowa, szkoła średnia, postawa
TESE descriptors: Europe, ethnic group, pupil, cultural identity, secondary school, attitude
Publikacje:
  • Łukaszewski, W. (1999). Młodzi Polacy o narodach Europy. W: M. Jarymowicz i B. Wojciszke (red.), Psychologia rozumienia zjawisk społecznych (s. 209-241). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"