Abstrakt: |
W badaniu postawiono m.in. następujące pytania: Jaki jest stosunek młodzieży do zachodzących przemian politycznych, ekonomicznych, społecznych? Jakie symbole funkcjonują w świadomości młodzieży, jaki jest do nich stosunek: czy są akceptowane, czy tylko zauważane, czy może odrzucane (dostrzega się ich nieaktualność)? Jakie są źródła tych symboli? Czy „świat symboliczny” jednostki wiąże się w jakiś sposób ze stosunkiem do zachodzących przemian politycznych, społecznych, gospodarczych? Jakie jest miejsce etyki katolickiej w uznawanym systemie wartości? Jak na tle aktualnego systemu wartości i systemu symboli przedstawia się pojęcie i wartość „ojczyzny”. Badania przeprowadzono wśród losowo wybranej próby Polaków w wieku 17-29 lat. Wykorzystano wywiad indywidualny (w kwestionariuszu znalazły się pytania zamknięte i otwarte). Łącznie przebadano 969 osób z kilku makroregionów (centralny, wielkopolski, śląski, zachodni, pomorski, północno-wschodni, wschodni, małopolski). Pytania kwestionariuszowe dotyczyły preferencji wyboru drogi życiowej, modelu edukacji, który znacznie ułatwiłby uzyskanie satysfakcji w życiu, uczestnictwa badanych w świecie kultury, ich stosunku do symboli oraz opinii, a także poglądów badanych na temat społecznych, moralnych, politycznych i ekonomicznych zagadnień. Do weryfikacji danych posłużono się analizą statystyczną (obliczano współczynnik zależności r Pearsona). Wyniki badań obejmują m.in.: uwarunkowania orientacji społecznych młodzieży (według badanych cechą, która powinna charakteryzować dobry ustrój społeczny, jest objęcie wszystkich obywateli świadczeniami na starość, w razie choroby – 53,9%), stosunek do ładu społeczno-ekonomicznego, uczestnictwo młodzieży w kulturze wyższego poziomu, miejsce symboli w życiu młodzieży (dla 50,4% respondentów symbol krzyża pełni bardzo ważną funkcję; czerwony sztandar u 21,4% badanych wzbudza sprzeciw), cele i dążenia życiowe młodzieży (najważniejszym celem dla 44,4% respondentów okazała się odwzajemniona miłość i szczęśliwe rodzinne życie; w kwestii nauki i kształcenia: dla prawie 40% badanych najważniejsze jest gruntowne przygotowanie zawodowe, pozwalające być dobrym specjalistą). |