BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wartości edukacyjne uznawane przez uczniów ze środowisk robotniczych
Data: 1994 – 1995
Badacz: Mariola Wojciechowska
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka systemów wartości uczniów i rodziców wywodzących się ze środowisk robotniczych. W badaniu uczestniczyło 357 uczniów, w tym: 125 z pochodzeniem nierobotniczym (B), 205 z pochodzeniem robotniczym (A), a także 295 rodziców, w tym: 205 wykonywało zawód inny niż robotnika, a 90 – zawód robotnika. Uczniowie uczęszczali do: Liceum Ogólnokształcącego, Zespołu Szkół Mechanicznych, Zespołu Szkół Hutniczych, Zespołu Szkół Ekonomicznych i Zasadniczej Szkoły Odzieżowej w Ostrowcu Świętokrzyskim. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego; wykorzystano takie techniki jak: ankieta, analiza dokumentów oraz technika statystyczna. Materiał zebrano m.in. za pomocą kwestionariusza 100 zdań – 100 opinii M. Szymańskiego. W kwestionariuszu znalazło się 10 grup wartości: afiliacyjne, edukacyjne, hedonistyczne, kulturalne, materialne, obywatelskie, prospołeczne, rodzinne, związane z pracą i ze sprawowaniem władzy. Największą akceptację zdobyły wśród badanej populacji wartości afiliacyjne. Najwyższym uznaniem cieszyło się stwierdzenie: Dobrego kolegę lub dobrą koleżankę warto zaprosić na przyjęcie imieninowe nawet wówczas, gdy nie jest pewne, czy się zrewanżuje. Zdanie to zdobyło akceptację 218 uczniów z grupy A i 110 z grupy B. 215 uczniów A i 106 B zgodziło się ze stwierdzeniem: Dobrze mieć poczucie, że w trudnych chwilach można liczyć na pomoc przyjaciół i kolegów. 212 uczniów A i 113 B zaaprobowało zdanie: Szczęśliwi są ludzie, którzy mają wielu znajomych, kolegów i przyjaciół. 33,7% uczniów o pochodzeniu robotniczym i 40% o pochodzeniu nierobotniczym zgodziło się z opinią: Przyjaźń w naszych czasach jest zazwyczaj zawodna i nietrwała. Stwierdzenie to zostało odrzucone przez 57,8% uczniów z pochodzeniem robotniczym i 50,4% z pochodzeniem nierobotniczym. Wśród uczniów zarówno z robotniczym pochodzeniem, jak i nierobotniczym najmniejszą popularnością cieszyły się wartości materialne. W obu przypadkach znalazły się na 10. pozycji. 76,7% uczniów z grupy A i 80% z B zgodziło się, że Jeżeli człowiek ma pieniądze – wszystko w życiu łatwo mu osiągnąć. Opinię tę zanegowało 44 uczniów z grupy A i 22 z B. 60% uczniów z grupy B i 63,8% z grupy A uznało za słuszny pogląd mówiący, że: Wybierając zawód, trzeba brać pod uwagę przede wszystkim to, jakie zapewnia zarobki. Wartościom edukacyjnym młodzież przyznawała umiarkowaną akceptację.

Deskryptory TESE: wartości obywatelskie, pochodzenie społeczne, edukacja, wolność, indywidualizm, niekorzystne położenie, krytycyzm
TESE descriptors: civic values, social background, education, freedom, individualism, disadvantaged background, critical sense
Publikacje:
  • Wojciechowska, M. (1997). Wartości edukacyjne uznawane przez uczniów ze środowisk robotniczych. Edukacja, 4, 54-65.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"