Abstrakt: |
Przedmiotem badania było wychowanie do wartości chrześcijańskich dzieci w młodszym wieku szkolnym. W badaniu zebrano opinie 310 uczniów klas trzecich ze szkoły podstawowej i ich rodziców. Zdaniem rodziców autorytetem dziecka są: rodzice (62,6% wskazań), rodzina (rodzeństwo albo dziadkowie – 8,7%), nauczyciele (32,6%), ksiądz albo katecheta (6,5%), papież Jan Paweł II (4,8%), znany sportowiec, aktor albo muzyk (3,5%). Dzieci z kolei poproszono o wskazanie źródeł, z których czerpią wiedzę na temat tego, co jest dobre, a co złe. Na to pytanie nie potrafiło odpowiedzieć 4,2% uczniów. Rodziców wskazało 81,6% badanych, w tym 77,4% chłopców i 85,8% dziewczynek; nauczycieli wymieniło 30,3% respondentów, w tym 25,2% chłopców i 35,5% dziewczynek; księdza albo katechetę wskazało 13,2% badanych, w tym 8,4% chłopców i 18,1% dziewczynek. Na wskazania uczniów dotyczące autorytetów większego wpływu nie miała płeć; odpowiedzi różnicowało istotnie miejsce zamieszkania respondentów (odpowiedzi: rodzice i sumienie). Trzecioklasistów zapytano, kto w ich życiu jest najważniejszy. 0,6% nie potrafiło wskazać takich osób; 56,1% wymieniło rodziców (w tym 48,4% chłopców i 63,9% dziewczynek), 70% – rodzinę, rodzeństwo (w tym 66,5% chłopców i 73,5% dziewczynek); 11% – rówieśników (w tym 12,9% chłopców i 9% dziewczynek); 17,7% – Boga (16,1% chłopców i 19,4% dziewczynek). Wzorami, które uczniowie chcieli naśladować, okazali się: rodzice (48,4% wskazań) oraz popularne osoby (np. artyści; 22,3% wskazań). Na podstawie Kwestionariusza dla dzieci stwierdzono, że w hierarchii wartości uczniów najwyżej znajdują się: Bóg, rodzina, zdrowie, prawda, a w dalszej kolejności piękno, wiedza i dobro. Natomiast na podstawie techniki Napisz i narysuj hierarchia wartości uczniów przedstawiała się następująco (według rangi, 10 pierwszych pozycji spośród 20): rodzina, wartości religijne, miłość, dom, nauka, przyjaźń, zdrowie, hobby, sport i przyroda. |