BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wartości cenione przez nauczycieli a ich znaczenie w pracy pedagogicznej
Data: 2008 – 2009
Badacz: Beata Taradejna
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy systemu wartości nauczycieli w kontekście ich stażu pracy. Próbę badawczą stanowiło 300 nauczycieli pracujących w państwowych szkołach podstawowych i gimnazjalnych z województwa mazowieckiego. Respondentów podzielono na dwie grupy ze względu na staż pracy – pierwszą stanowili pedagodzy nauczający dłużej niż trzy lata, drugą – z 10-letnim i większym stażem zawodowym. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza Wartości cenione w życiu. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że staż pracy zawodowej był czynnikiem istotnie różnicującym systemy wartości respondentów. Największe różnice odnotowano w obszarze wartości społecznych. Okazało się, że badani pedagodzy z 10-letnim stażem zawodowym szczególną wartość przywiązywali do społecznego wymiaru swojej pracy, z kolei nauczyciele z drugiej grupy (o trzyletnim stażu) priorytetem darzyli wartości kulturalne, artystyczne i moralne. Zgromadzony materiał pozwolił ustalić również, że najmniejsze znaczenie ankietowani przypisywali sprawom politycznym. Podobieństwa zaobserwowano ponadto w hierarchii wartości w zakresie spraw życia codziennego, dotyczącego zdrowia, rodziny i spraw materialnych. Wśród wartości z obszaru pracy zawodowej do najwyżej cenionych zaliczono samorealizację, sukces zawodowy oraz wykonywanie ciekawej pracy.

Deskryptory TESE: postawa, wartości obywatelskie, nauczanie, nauczyciel, kompetencje społeczne, praca, wychowanie dziecka, wychowawca
TESE descriptors: attitude, civic values, teaching, teacher, social competences, labour, child rearing, educational childcare staff
Publikacje:
  • Taradejna, B. (2013). Wartości cenione przez nauczycieli a ich znaczenie w pracy pedagogicznej. Studia z Teorii Wychowania, 1, 169-190.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"