Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy systemu wartości nauczycieli w kontekście ich stażu pracy. Próbę badawczą stanowiło 300 nauczycieli pracujących w państwowych szkołach podstawowych i gimnazjalnych z województwa mazowieckiego. Respondentów podzielono na dwie grupy ze względu na staż pracy – pierwszą stanowili pedagodzy nauczający dłużej niż trzy lata, drugą – z 10-letnim i większym stażem zawodowym. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza Wartości cenione w życiu. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że staż pracy zawodowej był czynnikiem istotnie różnicującym systemy wartości respondentów. Największe różnice odnotowano w obszarze wartości społecznych. Okazało się, że badani pedagodzy z 10-letnim stażem zawodowym szczególną wartość przywiązywali do społecznego wymiaru swojej pracy, z kolei nauczyciele z drugiej grupy (o trzyletnim stażu) priorytetem darzyli wartości kulturalne, artystyczne i moralne. Zgromadzony materiał pozwolił ustalić również, że najmniejsze znaczenie ankietowani przypisywali sprawom politycznym. Podobieństwa zaobserwowano ponadto w hierarchii wartości w zakresie spraw życia codziennego, dotyczącego zdrowia, rodziny i spraw materialnych. Wśród wartości z obszaru pracy zawodowej do najwyżej cenionych zaliczono samorealizację, sukces zawodowy oraz wykonywanie ciekawej pracy. |