BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O tworzeniu więzi między rodzicami a nauczycielem
Data: [1999]
Badacz: Hanna Stefaniak
Abstrakt:

Przedmiotem badania były więź między domem i szkołą oraz możliwości jej budowania i wzmacniania, również z uczestnictwem dziecka. Badaniem objęto oddział przedszkolny przy szkole podstawowej w małej miejscowości. W roli wzmocnienia pozytywnego zastosowano ozdobne bileciki z pozytywnymi uwagami na temat zachowania dziecka w formie zdania oznajmującego. Karnety ukazywały się w dwóch seriach – w pierwszej bileciki zawierały informacje na temat mocnych stron dziecka, w drugiej zaś obszarów, w których dziecko ma trudności. Treść bilecików (dotycząca za każdym razem trzech wylosowanych uczniów) była najpierw omawiana z uczniami w klasie, a następnego dnia badaczka pytała dzieci o reakcję rodziców. Niezależnie od tego zaproszono rodziców na trzy spotkania z nauczycielką, na które dostawali zaproszenia imienne. Na pierwszym spotkaniu omawiano pierwszą serię karnetów, na kolejnym zaś drugą. Rodzice układali programy edukacyjne dla dzieci i podejmowali działania mające pomóc im w pokonaniu trudności. Na trzecim spotkaniu (zamiast karnetów rodzice otrzymali kwiatki wykonane przez dzieci) weryfikowano plan edukacyjny i oceniano, czy wspólna praca z dzieckiem przyniosła oczekiwane efekty. Oceniano również pomysł karnetów. Wzmocnienie pozytywne w postaci karnetów prowokowało dziecko do stawiania sobie zadań i ich realizacji. Dziecko przynoszące rodzicom pozytywne uwagi na temat swoich osiągnięć oraz wywołujące tym samym ich reakcję zyskiwało poczucie aprobaty, akceptacji i ważności własnej osoby, co owocowało wiarą we własne siły oraz przekonaniem o celowości wysiłków. Między nauczycielem a rodzicami nawiązała się więź oparta na zaufaniu i dążeniu do zapewnienia dzieciom wszechstronnego, harmonijnego rozwoju. Tworzenie więzi między domem i szkołą sprzyjało zaznajamianiu się rodziców z pracą wychowawczo-dydaktyczną przedszkola i szkoły, a informacje na ten temat docierały do szerszego środowiska. Prowadzenie dialogu z rodzicami stawiało ich w roli uczestników w kształtowaniu procesu edukacyjnego dziecka. Bliższe relacje między nauczycielem i rodzicami umożliwiały stworzenie indywidualnego programu edukacyjnego dla dziecka. Nawiązana forma współpracy z rodzicami kontynuowana była z powodzeniem w klasie pierwszej szkoły podstawowej.

Deskryptory TESE: relacja nauczyciel – uczeń, relacja rodzice – szkoła, wkład rodziców, wychowanie dziecka, rodzice, kształcenie na poziomie elementarnym, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: teacher-student relation, parent-school relation, parental contribution, child rearing, parents, basic education, school starting age, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Stefaniak, H. (1999). O tworzeniu więzi między rodzicami a nauczycielem. Wychowanie w Przedszkolu, 9, 661-664.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"