Tytuł badania: |
Otwartość na odmienność w sytuacji różnorodności kulturowej – na przykładzie studenckich doświadczeń w ich środowisku rodzinnym |
Instytucja: |
|
Data: |
2011 – 2012 |
Badacz: |
Barbara Chojnacka-Synaszko |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie, jakiego rodzaju działania ukierunkowane na oswajanie dzieci z odmiennością innych osób podejmowali rodzice studentów studiów stacjonarnych pierwszego i drugiego roku pedagogiki na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie. Badaniem ankietowym objęto w sumie 168 osób mieszkających w południowej i środkowej części województwa śląskiego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w rodzinach respondentów starano się uświadomić im bliskość i obecność wokół nich osób o różnych cechach oraz zabiegano o wykształcenie w dzieciach naturalnego sposobu podchodzenia do wieloaspektowej odmienności. Jednocześnie uwrażliwianie badanych na większość konkretnych kategorii odmienności miało miejsce sporadycznie. Najczęściej uwrażliwiano dzieci na reprezentantów niepopularnych zachowań prospołecznych (altruistycznych) oraz na osoby o oryginalnym sposobie zachowania (około 50%). Stwierdzono również ciągłość we wdrażaniu dzieci do poznania i rozumienia osób niepełnosprawnych i w starszym wieku. Studenci mieli więc częściej okazję poznać w dzieciństwie Innego, który wyróżniał się cechami biologicznymi i fizycznymi, rzadziej społecznymi czy kulturowymi. Niepokojącą obserwacją był również brak uwzględnienia w wychowaniu badanych studentów podmiotowości w relacjach dorosły – dziecko, zwłaszcza w przypadku działań oswajających dzieci z odmiennością. Przejawiało się to w ograniczaniu dzieciom możliwości nawiązywania bezpośrednich kontaktów z osobami odmiennymi oraz podejmowania działań pozwalających wykazać się kreatywnością czy umiejętnością współpracy. Rodzice preferowali metody podające, przy czym bez wykorzystania pracy z tekstem (bajką, opowiadaniem). |
Autorskie słowa kluczowe: |
zróżnicowanie kulturowe, kategorie odmienności, uwrażliwianie na odmienność w rodzinie |
Author's Keywords: |
cultural differentiation, categories of dissimilarity, sensitization to dissimilarity in family |
Deskryptory TESE: |
relacje interpersonalne, relacje międzygrupowe, student, relacja rodzice – dziecko, relacja dorosły – dziecko, środowisko społeczno-kulturowe, zachowania społeczne, wychowanie dziecka |
TESE descriptors: |
interpersonal relations, intergroup relations, student, parent-child relation, adult-child relation, socio-cultural environment, social behaviour, child rearing |
Publikacje: |
- Chojnacka-Synaszko, B. (2012). Otwartość na odmienność w sytuacji różnorodności kulturowej – na przykładzie studenckich doświadczeń w ich środowisku rodzinnym. Ruch Pedagogiczny, 4, 59-67.
|