BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Otwartość na odmienność w sytuacji różnorodności kulturowej – na przykładzie studenckich doświadczeń w ich środowisku rodzinnym
Instytucja:
Data: 2011 – 2012
Badacz: Barbara Chojnacka-Synaszko
Abstrakt:

Celem badania było określenie, jakiego rodzaju działania ukierunkowane na oswajanie dzieci z odmiennością innych osób podejmowali rodzice studentów studiów stacjonarnych pierwszego i drugiego roku pedagogiki na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie. Badaniem ankietowym objęto w sumie 168 osób mieszkających w południowej i środkowej części województwa śląskiego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w rodzinach respondentów starano się uświadomić im bliskość i obecność wokół nich osób o różnych cechach oraz zabiegano o wykształcenie w dzieciach naturalnego sposobu podchodzenia do wieloaspektowej odmienności. Jednocześnie uwrażliwianie badanych na większość konkretnych kategorii odmienności miało miejsce sporadycznie. Najczęściej uwrażliwiano dzieci na reprezentantów niepopularnych zachowań prospołecznych (altruistycznych) oraz na osoby o oryginalnym sposobie zachowania (około 50%). Stwierdzono również ciągłość we wdrażaniu dzieci do poznania i rozumienia osób niepełnosprawnych i w starszym wieku. Studenci mieli więc częściej okazję poznać w dzieciństwie Innego, który wyróżniał się cechami biologicznymi i fizycznymi, rzadziej społecznymi czy kulturowymi. Niepokojącą obserwacją był również brak uwzględnienia w wychowaniu badanych studentów podmiotowości w relacjach dorosły – dziecko, zwłaszcza w przypadku działań oswajających dzieci z odmiennością. Przejawiało się to w ograniczaniu dzieciom możliwości nawiązywania bezpośrednich kontaktów z osobami odmiennymi oraz podejmowania działań pozwalających wykazać się kreatywnością czy umiejętnością współpracy. Rodzice preferowali metody podające, przy czym bez wykorzystania pracy z tekstem (bajką, opowiadaniem).

Autorskie słowa kluczowe: zróżnicowanie kulturowe, kategorie odmienności, uwrażliwianie na odmienność w rodzinie
Author's Keywords: cultural differentiation, categories of dissimilarity, sensitization to dissimilarity in family
Deskryptory TESE: relacje interpersonalne, relacje międzygrupowe, student, relacja rodzice – dziecko, relacja dorosły – dziecko, środowisko społeczno-kulturowe, zachowania społeczne, wychowanie dziecka
TESE descriptors: interpersonal relations, intergroup relations, student, parent-child relation, adult-child relation, socio-cultural environment, social behaviour, child rearing
Publikacje:
  • Chojnacka-Synaszko, B. (2012). Otwartość na odmienność w sytuacji różnorodności kulturowej – na przykładzie studenckich doświadczeń w ich środowisku rodzinnym. Ruch Pedagogiczny, 4, 59-67.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"