BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Otwartość na karierę międzynarodową studentów polskich i francuskich
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: kwiecień 2008 – maj 2008
Badacz: Agata Goździewicz, Artur Mikiewicz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy i w jakim stopniu studenci z Polski i Francji różnią się otwartością na karierę międzynarodową, poczuciem samoskuteczności w karierze międzynarodowej, barierami i zachętami związanymi z podjęciem pracy za granicą? 
Jakie są uwarunkowania otwartości na karierę międzynarodową badanych studentów? Próbę badawczą stanowili studenci pierwszego roku studiów pedagogicznych (N = 137), w tym: grupa I – 52 studentów pedagogiki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; grupa II – 42 studentów pierwszego roku Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Toruniu, dwóch specjalności: język niemiecki oraz język angielski; grupa III – 43 studentów francuskich pierwszego roku trzyletnich studiów nauczycielskich Uniwersyteckiego Instytutu Kształcenia Nauczycieli w Lyonie. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Skalami: Zachęt, Barier, Poczucia Samoskuteczności w Karierze Międzynarodowej oraz Otwartości na Karierę Międzynarodową (SOKM) Bańki. Założono, że dobra znajomość języków obcych będzie wiązać się z dużą otwartością na karierę międzynarodową. Wyniki analiz ujawniły, że Francuzi oraz studenci NKJO uzyskali istotnie wyższy wynik niż studenci UAM. Dodatkowo najwyższe poczucie samoskuteczności odnotowano wśród badanych z NKJO. Okazało się również, że Polacy (obie grupy) w porównaniu ze studentami francuskimi dostrzegali istotnie więcej zachęt do podjęcia pracy poza granicami własnego kraju. Największą liczbę barier w karierze międzynarodowej odnotowano w odpowiedziach osób studiujących na UAM. Ujawniono ponadto, że poza ekonomicznymi uwarunkowaniami otwartości na karierę międzynarodową istotnymi predykatorami były także zachęty i bariery.

Autorskie słowa kluczowe: otwartość na karierę międzynarodową, poczucie samoskuteczności w karierze międzynarodowej, bariery, zachęty
Author's Keywords: openness to international career, self-efficacy for international career, barriers, affordances
Deskryptory TESE: kariera szkolna, student, emigrant, kariera zawodowa, postawa, mobilność studentów
TESE descriptors: school career, student, emigrant, career, attitude, student mobility
Publikacje:
  • Goździewicz, A. i Mikiewicz, A. (2010). Otwartość na karierę międzynarodową studentów polskich i francuskich. Studia Psychologiczne, 49(1), 5-18.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"