BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Otwartość młodzieży jako element sprawiedliwości w kontaktach interpersonalnych
Data: [1995]
Badacz: Irena Pufal-Struzik
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie o stopień otwartości na innych u młodzieży oraz o zależność między ujawnianiem się a płcią, przeżywanym lękiem i wiekiem uczniów. Badaniem objęto 120 uczniów klas I-IV liceum ogólnokształcącego, w tym 82 dziewczęta i 38 chłopców. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z zastosowaniem Kwestionariusza Ujawniania Siebie S.M. Jourarda, Kwestionariusza STAI Ch. Spielbergera, R.L. Gorshucha i R. Lushena oraz zmodyfikowanej skali ocen Lęk i nierealny optymizm w tłumaczeniu I. Pufal-Struzik. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że młodzież odczuwała silną potrzebę otwartości w związku z problemami dorastania. Duża grupa badanych uczniów przeżywała silny lęk (67% – lęk w reakcji na badanie psychologiczne, 50% – lęk jako cechę osobowości), którego natężenie sugerowało utratę znaczenia przystosowawczego i przybranie charakteru dezaptacyjnego, co było szczególnie dostrzegalne w negatywnym obrazie przyszłości u młodzieży. Problem podwyższonego lęku u młodzieży wskazywał na potrzebę kontaktu z zaufanymi i akceptującymi osobami dorosłymi, wobec których uczniowie mogliby być otwarci (ujawniający się). Dlatego konieczna była większa aktywność rodziców i nauczycieli w zakresie stwarzania korzystnego dla otwartości klimatu środowiska wychowawczego młodzieży. Wskazane byłoby również wsparcie psychologów w uświadamianiu rodzicom, nauczycielom i uczniom znaczenia ujawniania się w relacjach interpersonalnych.

Deskryptory TESE: młodzież, szkoła średnia, relacje interpersonalne, psychologia, postawa, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: youth, secondary school, interpersonal relations, psychology, attitude, teacher-student relation
Publikacje:
  • Pufal-Struzik, I. (1995). Otwartość młodzieży jako element sprawiedliwości w kontaktach interpersonalnych. Edukacja, 4, 61-65.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"