BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kłamstwo w opinii sześciolatków
Data: [1999]
Badacz: Monika Krajewska
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie, jak dzieci rozumieją i oceniają różnego rodzaju kłamstwa oraz jakie są najczęstsze motywy i przyczyny kłamania zdaniem dzieci. Badaniem objęto 12 sześciolatków, z którymi przeprowadzono wywiad kwestionariuszowy. Wykorzystano również pięć historyjek dotyczących kłamstwa, dzieci wykonały dodatkowo prace plastyczne na temat kłamstwa. Wyniki badania ujawniły, że ponad połowa dzieci nie przyznawała się do kłamania. Motywowały to obawą przez negatywną oceną ze strony najbliższych osób, w tym rodziców, koleżanek/kolegów i innych osób znaczących. Dzieci znały zatem i rozumiały pojęcie kłamstwa, dostrzegały w nim zachowanie naganne i niepożądane społecznie. Badani w bardzo rygorystyczny sposób podchodzili do tej normy – uznawali, że w każdej sytuacji należy przyznać się do kłamstwa bez względu na karę. Wszystkie dzieci stwierdziły, że należy stosować się do zasady niekłamania.

Deskryptory TESE: postawa, zachowania, zachowania społeczne, placówka przedszkolna, dziecko
TESE descriptors: attitude, behaviour, social behaviour, pre-primary institution, child
Publikacje:
  • Krajewska, M. (1999). Kłamstwo w opinii sześciolatków. Wychowanie w Przedszkolu, 10, 731-735.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"