BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Klasa szkolna jako miejsce doświadczeń społecznych uczniów
Data: październik 1997 – czerwiec 1998
Badacz: Marzena Sendyk
Abstrakt:

Celem badania było określenie relacji z rówieśnikami w klasie szkolnej wśród dzieci z poczuciem sieroctwa duchowego (grupa podstawowa) oraz porównanie ich z grupą kontrolną. Badaniem objęto 825 uczniów klas siódmych i ósmych z siedmiu losowo wybranych szkół podstawowych w Zielonej Górze. Na etapie selekcyjno-diagnostycznym, przeprowadzonym za pomocą kwestionariusza własnej konstrukcji, wyłoniono grupę podstawową (67 osób) oraz kontrolną (47). Na etapie badania właściwego wykorzystano trzy techniki socjometryczne: Plebiscyt Życzliwości i Niechęci, Test Wyboru J.L. Moreno oraz Socjometryczną Skalę Akceptacji. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie z poczuciem sieroctwa duchowego byli przez rówieśników rzadziej darzeni sympatią, częściej zaś niechęcią niż uczniowie z grupy kontrolnej. Relacje interpersonalne w klasie mierzone Testem Wyboru ujawniły, że w grupie podstawowej więcej było wyborów negatywnych niż pozytywnych, na odwrót zaś w grupie kontrolnej. Uczniowie z poczuciem sieroctwa duchowego w większości zajmowali niskie pozycje w grupie rówieśniczej, to znaczy pozycję izolacji i odrzucenia. Odpowiedzi udzielane przez uczniów ujawniły ponadto, że badani z grupy podstawowej rzadziej lubili swoich kolegów z klasy oraz rzadziej sami czuli się lubiani przez nich.

Deskryptory TESE: zachowania społeczne, szkoła podstawowa, atmosfera w klasie, relacje interpersonalne, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: social behaviour, primary school, classroom climate, interpersonal relations, parent-child relation
Publikacje:
  • Sendyk, M. (2001). Klasa szkolna jako miejsce doświadczeń społecznych uczniów. Edukacja, 2, 56-67.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"