BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Klasyfikowanie nazw gatunków mowy jako metoda badania świadomości gatunkowego zróżnicowania języka (założenia, rezultaty, wnioski)
Instytucja:
Data: 1997
Badacz: Monika Zaśko-Zielińska
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja gatunkowego zróżnicowania języka. Ankietę przeprowadzono na próbie 55 osób ze szkół zawodowych i 59 uczniów liceów i techników. Wszyscy respondenci byli w przedziale wiekowym 15-19 lat. Materiał badawczy pozyskano z odpowiedzi na jedno z pytań ankiety, która sprawdzała świadomość językową. Zadanie polegało na uszeregowaniu 34 wyrazów w grupy leksykalne powiązanie ze sobą, a następnie na uargumentowaniu takiego doboru. Wyniki badania wskazały na dwa sposoby porządkowania materiału przez uczniów: najpierw układanie wyrazów, później nazywanie grup albo najpierw wymyślenie kryteriów, a później przyporządkowanie wyrazów do nich. 78% badanych próbowało wykonać zadanie, umieszczając w grupach tematycznych wszystkie wyrazy lub większą ich część. 66% uczniów nazwało wydzielone grupy. 57% ankietowanych nazwało jedną z grup leksykalnych, posługując się słowami: „polityka”, „prawo”. Co drugi respondent wydzielił grupę wyrazów związanych z relacjami interpersonalnymi. Jedną z większych trudności w klasyfikacji nazw gatunków mowy było nakładanie się różnych kryteriów podziałowych. W ujęciu respondentów dokonywane klasyfikacje mają zazwyczaj charakter pragmatyczny. Zauważalną tendencją było także szeregowanie wyrazów zgodnie z zasadą przyczynowo-skutkową.

Deskryptory TESE: język, szkoła średnia, ankieta, uczeń, badania edukacyjne
TESE descriptors: language, secondary school, questionnaire, pupil, educational research
Publikacje:
  • Zaśko-Zielińska, M. (2001). Klasyfikowanie nazw gatunków mowy jako metoda badania świadomości gatunkowego zróżnicowania języka (założenia, rezultaty, wnioski). Kształcenie Językowe, 1, 37-51.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"