Tytuł badania: |
Klasyfikowanie nazw gatunków mowy jako metoda badania świadomości gatunkowego zróżnicowania języka (założenia, rezultaty, wnioski) |
Instytucja: |
|
Data: |
1997 |
Badacz: |
Monika Zaśko-Zielińska |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja gatunkowego zróżnicowania języka. Ankietę przeprowadzono na próbie 55 osób ze szkół zawodowych i 59 uczniów liceów i techników. Wszyscy respondenci byli w przedziale wiekowym 15-19 lat. Materiał badawczy pozyskano z odpowiedzi na jedno z pytań ankiety, która sprawdzała świadomość językową. Zadanie polegało na uszeregowaniu 34 wyrazów w grupy leksykalne powiązanie ze sobą, a następnie na uargumentowaniu takiego doboru. Wyniki badania wskazały na dwa sposoby porządkowania materiału przez uczniów: najpierw układanie wyrazów, później nazywanie grup albo najpierw wymyślenie kryteriów, a później przyporządkowanie wyrazów do nich. 78% badanych próbowało wykonać zadanie, umieszczając w grupach tematycznych wszystkie wyrazy lub większą ich część. 66% uczniów nazwało wydzielone grupy. 57% ankietowanych nazwało jedną z grup leksykalnych, posługując się słowami: „polityka”, „prawo”. Co drugi respondent wydzielił grupę wyrazów związanych z relacjami interpersonalnymi. Jedną z większych trudności w klasyfikacji nazw gatunków mowy było nakładanie się różnych kryteriów podziałowych. W ujęciu respondentów dokonywane klasyfikacje mają zazwyczaj charakter pragmatyczny. Zauważalną tendencją było także szeregowanie wyrazów zgodnie z zasadą przyczynowo-skutkową. |
Deskryptory TESE: |
język, szkoła średnia, ankieta, uczeń, badania edukacyjne |
TESE descriptors: |
language, secondary school, questionnaire, pupil, educational research |
Publikacje: |
- Zaśko-Zielińska, M. (2001). Klasyfikowanie nazw gatunków mowy jako metoda badania świadomości gatunkowego zróżnicowania języka (założenia, rezultaty, wnioski). Kształcenie Językowe, 1, 37-51.
|