Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poglądów młodzieży szkolnej na temat realizowania programu w klasach sportowych. Próbę badawczą stanowiło 508 uczniów, uczęszczających do szkół w Płocku (w tym 141 z klas szóstych szkół podstawowych, 265 z klas I-III szkół gimnazjalnych, 102 z klas I-III szkół ponadgimnazjalnych). W klasach respondentów uprawiano takie dyscypliny sportowe jak piłka ręczna, piłka nożna, koszykówka, lekkoatletyka, pływanie, badminton oraz wioślarstwo. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem ankietą Klasy sportowe w opinii uczniów. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w znacznej większości we wszystkich typach szkół decyzję o wyborze klasy sportowej podjęli uczniowie samodzielnie – 55% w szkole podstawowej (SP), 56% w gimnazjum (G) oraz 64% w szkołach ponadgimnazjalnych (SPG). W następnej kolejności wpływ na decyzję mieli trener (SP – 25%, G – 18%, SPG – 17%) oraz rodzice (po 9% na każdym etapie edukacji). Najczęściej wymienianymi oczekiwaniami uczniów wobec klasy sportowej (we wszystkich typach szkół) była możliwość treningu ulubionej dyscypliny (SP – 47%, G – 29%, SPG – 23%), następnie rywalizacja sportowa (SP – 13%, G – 23%, SPG – 30%) oraz osiągnięcie sukcesu (SP – 21%, G – 20%, SPG – 25%). Uczniowie za największą korzyść uczęszczania do klasy sportowej uznali łączenie nauki i sportu (SP – 34%, G – 46%, SPG – 62%). Zapytani natomiast o wyobrażenia związane z własną karierą sportową najczęściej wskazywali na dalszy trening (SP – 47%, G – 57%, SPG – 58%). |