BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wokół Konwencji Praw Dziecka
Instytucja:
Data: [1995]
Badacz: Danuta Baczul, Olga Fiskies, Katarzyna Głowik, Urszula Porosińska
Abstrakt:

Ankieta dotyczyła przestrzegania i realizacji Konwencji Praw Dziecka; została opracowana przez nauczycieli przedszkolnych z Klubu Twórczego Nauczyciela przy Kuratorium Oświaty i Wychowania we Wrocławiu. Ankieta skierowana była do rodziców, nauczycieli i dyrektorów szkół. Do badań wylosowano 60 dyrektorów, 100 nauczycieli i 200 rodziców ze 119 placówek przedszkolnych. Otrzymano 142 odpowiedzi, z których 71% było od rodziców, 61% od nauczycieli, a 50% od dyrektorów. Wyniki badania ujawniły, że wszyscy nauczyciele i dyrektorzy deklarowali całkowitą znajomość Konwencji Praw Dziecka. 84% nauczycieli i 34% dyrektorów uważało również, że postanowienia Konwencji były w ich przedszkolu przestrzegane. 16% nauczycieli jako nieprzestrzegane postanowienia wymieniło podmiotowe traktowanie dziecka oraz niezapewnienie prawa do ochrony zdrowia fizycznego (brak opieki lekarskiej, głównie ze względów finansowych). 34% nauczycieli zauważyło również, że system kar był zbędny, 31% opowiadało się za stosowaniem wyłącznie nagród. Pozostali byli za stosowaniem kar w postaci słownej, izolacji od grupy, obarczania dodatkowymi obowiązkami. 124 ze 142 badanych akceptowało zakaz, upomnienie, perswazję i kary cielesne w postaci klapsa. Większość respondentów stwierdziła również, że największych problemów w realizacji praw dziecka przysparzało zapewnienie dzieciom standardu życia i dostępu do kultury – według 28% spowodowane to było względami finansowymi. Analiza wyników ankiety ujawniała również częste zaprzeczenie prawu dziecka do jego godności osobistej, wolności słowa i przekonań oraz samodzielnego dokonywania wyboru. Wyniki badania przedstawiono na wojewódzkiej konferencji Konwencja Praw Dziecka – a szkolna rzeczywistość, która odbyła się 17 maja 1995 we Wrocławiu.

Deskryptory TESE: prawa dziecka, konflikt, relacje interpersonalne, relacja nauczyciel – uczeń, dziecko zagrożone
TESE descriptors: rights of the child, conflict, interpersonal relations, teacher-student relation, child at risk
Publikacje:
  • Baczul, D., Fiskies, O., Głowik, K. i Porosińska, U. (1996). Wokół Konwencji Praw Dziecka. Wychowanie w Przedszkolu, 5, 277-279.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"