BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wokół możliwości porozumienia aksjologicznego nauczycieli i uczniów w szkole
Data: maj 2010 – czerwiec 2010
Badacz: Ewa Kobyłecka
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiło poznanie stanowiska nauczycieli szkół gimnazjalnych oraz średnich na temat ewentualnego porozumienia aksjologicznego dwóch podmiotów edukacji. Postawiono poniższe pytania badawcze: Jakie są opinie nauczycieli pracujących w gimnazjach i szkołach średnich na temat ich porozumienia aksjologicznego z uczniami? Czy i jakie działania podejmują szkolni wychowawcy młodzieży w celu osiągnięcia porozumienia aksjologicznego z wychowankami? Jakie efekty – zdaniem osób objętych badaniami – może przynieść porozumienie aksjologiczne między podmiotami edukacji? Próbę badawczą stanowiło 109 nauczycieli ze szkół średnich oraz 103 z gimnazjów mieszczących się w średnich i małych miastach oraz na wsi w województwie lubuskim. Wśród badanych było 73,11% kobiet; 36,14% nauczycieli miało staż pracy od roku do 10 lat. Do zebrania materiału badawczego posłużono się sondażem. Największymi optymistami wobec porozumienia aksjologicznego były osoby uczące przedmiotów humanistycznych, ze stażem pracy powyżej 10 lat w gimnazjum, w środowisku wiejskim, oraz mające status nauczyciela dyplomowanego. Sceptycyzm okazał się cechować zwłaszcza pedagogów ze średnich miast, uczących w szkołach średnich. Wykazano, że najczęściej podejmowanymi działaniami dążącymi do osiągnięcia porozumienia aksjologicznego były: rozmowy (58,49%), organizowanie integracyjnych imprez klasowych (18,87%), tematyczne lekcje wychowawcze (12,73%), dyskusje na temat wartości (12,26%), wprowadzenie jasnych zasad, kontrakt (10,38%), omawianie i wspólne rozwiązywanie problemów (7,55%). Do efektów uzyskanego porozumienia badani zaliczali przede wszystkim: poprawę wzajemnych relacji (24,53%), kształtowanie postaw, norm i wartości (20,28%), podniesienie wyników w nauce (19,81%), lepszą współpracę (18,40%) oraz sprawniejszą realizację celów wychowania (19,34%).

Deskryptory TESE: atmosfera w klasie, relacja nauczyciel – uczeń, komunikacja werbalna, umiejętności komunikowania się, kwalifikacje pedagogiczne, nauczyciel, postawa, uczeń
TESE descriptors: classroom climate, teacher-student relation, verbal communication, communicative competences, teaching qualification, teacher, attitude, pupil
Publikacje:
  • Kobyłecka, E. (2011). Wokół możliwości porozumienia aksjologicznego nauczycieli i uczniów w szkole. Edukacja, 1, 70-77.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"