Tytuł badania: |
Wokół problematyki wymagań dydaktycznych nauczycieli |
Instytucja: |
|
Data: |
[2001] |
Badacz: |
Astrid Męczkowska |
Abstrakt: |
Doniesienie badawcze opiera się na analizie zjawiska wymagań dydaktycznych nauczycieli. Przeprowadzone badania jakościowe (podejście fenomenograficzne) dostarczyło informacji na temat sposobów rozumienia doświadczenia przez badanych. W związku z tym można wyróżnić podstawowe kategorie dotyczące tego zjawiska: instrumentalny, nauczycielski przymus wobec uczniów; zadania stawiane uczniom przez nauczyciela; narzędzie realizacji celów kształcenia; wzajemne zobowiązanie nauczyciela i uczniów; informacje przekazywane uczniom przez nauczyciela; medium transmisji wartości. Badanie zostało przeprowadzone na 20-osobowej grupie nauczycieli z miejskich liceów ogólnokształcących. Narzędziem badawczym był wywiad semistrukturyzowany. Z doniesienia badawczego wynika, że uczeń jest postrzegany przez badaną grupę jako adresat wymagań dydaktycznych. Wnioski wynikające z badań zostały poparte teoriami autorstwa Jerome’a S. Brunera, Lwa S. Wygotskiego oraz Johna Deweya. |
Deskryptory TESE: |
szkoła średnia, uczeń, jakość kształcenia, rozwój poznawczy, nauczyciel |
TESE descriptors: |
secondary school, pupil, quality of education, cognitive development, teacher |
Publikacje: |
- Męczkowska, A. (2003). Wokół problematyki wymagań dydaktycznych nauczycieli. Forum Oświatowe, 1, 23-40.
|