BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wokół problematyki wymagań dydaktycznych nauczycieli
Instytucja:
Data: [2001]
Badacz: Astrid Męczkowska
Abstrakt:

Doniesienie badawcze opiera się na analizie zjawiska wymagań dydaktycznych nauczycieli. Przeprowadzone badania jakościowe (podejście fenomenograficzne) dostarczyło informacji na temat sposobów rozumienia doświadczenia przez badanych. W związku z tym można wyróżnić podstawowe kategorie dotyczące tego zjawiska: instrumentalny, nauczycielski przymus wobec uczniów; zadania stawiane uczniom przez nauczyciela; narzędzie realizacji celów kształcenia; wzajemne zobowiązanie nauczyciela i uczniów; informacje przekazywane uczniom przez nauczyciela; medium transmisji wartości. Badanie zostało przeprowadzone na 20-osobowej grupie nauczycieli z miejskich liceów ogólnokształcących. Narzędziem badawczym był wywiad semistrukturyzowany. Z doniesienia badawczego wynika, że uczeń jest postrzegany przez badaną grupę jako adresat wymagań dydaktycznych. Wnioski wynikające z badań zostały poparte teoriami autorstwa Jerome’a S. Brunera, Lwa S. Wygotskiego oraz Johna Deweya.

Deskryptory TESE: szkoła średnia, uczeń, jakość kształcenia, rozwój poznawczy, nauczyciel
TESE descriptors: secondary school, pupil, quality of education, cognitive development, teacher
Publikacje:
  • Męczkowska, A. (2003). Wokół problematyki wymagań dydaktycznych nauczycieli. Forum Oświatowe, 1, 23-40.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"