BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wokół rekonstrukcji stereotypu młodego. Definiowanie chłopca i chłopaka przez młodzież gimnazjalną
Data: marzec 2010
Badacz: Maria Wacławek
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy sposobu rozumienia leksemów chłopiecchłopak przez młodzież szkolną. Próbę badawczą stanowili uczniowie gimnazjów zlokalizowanych w Trzebni (województwo małopolskie), Tychach (województwo śląskie) oraz Ozimku (województwo opolskie) w wieku od 13 do 16 lat. Analizie poddano 265 ankiet, w których poproszono o podanie znaczenia słów chłopak oraz chłopiec. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono swoistą deformację oglądu świata – jego subiektywność i niekompletność. Badani w definiowaniu najczęściej posługiwali się wyrazem nadrzędnym, który według nich był najlepszym odpowiednikiem gatunku nadrzędnego (człowiek, osoba, mężczyzna, płeć męska, nastolatek, kolega, sympatia). Respondenci wyraźnie rozróżniali oba opisywane leksemy, uznawali chłopaka za młodego mężczyznę, natomiast chłopca za dziecko płci męskiej. Okazało się, że elementem różnicującym zgromadzony materiał był podawany w definicjach przedział wiekowy. Uczennice określiły wiek chłopaka do 20. roku życia, uczniowie z kolei – do 25. roku życia. Wśród odpowiedzi udzielonych przez dziewczęta odnotowano ponadto większą liczbę podkategorii chłopca oraz więcej błędów logicznych w definiowaniu. Wszyscy badani stosunkowo rzadko ujmowali opisywane leksemy w kategoriach sympatii czy kolegi.

Deskryptory TESE: rozumienie, rozumowanie, płeć, wiek, język, kompetencje językowe
TESE descriptors: comprehension, reasoning, gender, age, language, language skills
Publikacje:
  • Wacławek, M. (2012). Wokół rekonstrukcji stereotypu młodego. Definiowanie chłopca i chłopaka przez młodzież gimnazjalną. Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 21, 75-92.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"