BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wokół uczniowskich odczytań wiersza L. Staffa „Ogród przedziwny” i obrazu J. Mehoffera „Dziwny ogród”. Analiza porównawcza literatury i malarstwa w szkole średniej
Data: 1999 – 2000
Badacz: Dorota Karkut
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu oceny umiejętności czytania i rozumienia tekstów z dwóch różnych dziedzin kultury. W badaniu wykorzystano przykład literacki – wiersz L. Staffa Ogród przedziwny, oraz malarski – obraz J. Mehoffera Dziwny ogród. Badaniem objęto 500 uczniów klas trzecich z pięciu liceów (B, C, D, E, F) zlokalizowanych w Rzeszowie oraz jednego (A) w Sandomierzu. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że w wypowiedziach uczniów występował odbiór na poziomie baśniowym, mitycznym oraz refleksyjnym. Nie odnotowano natomiast refleksji kulturowej. Stwierdzono również, że w około 10% prac pojawiła się ogólna refleksja dotycząca korelacji literatury i malarstwa. Analiza zgromadzonego materiału pozwoliła ustalić, że lektura około 40% uczniów wiązała się z czytaniem kontekstualnym, wskazującym na świadomy odbiór historyczno-kulturowy wybranych dzieł. Dodatkowo zaobserwowano w niektórych pracach (około 20%) komentarze na temat związków formalnych opisywanego tekstu i obrazu (dotyczyły one m.in. tożsamych cech artystycznych czy nowatorstwa warsztatu autora). Respondenci zastanawiali się także nad ideą korespondencji sztuk (około 20%).

Deskryptory TESE: język, polski, umiejętności pisania, uczeń, szkoła średnia, sztuka, literatura
TESE descriptors: language, Polish, written skills, pupil, secondary school, art, literature
Publikacje:
  • Karkut, D. (2003). Wokół uczniowskich odczytań wiersza L. Staffa „Ogród przedziwny” i obrazu J. Mehoffera „Dziwny ogród”. Analiza porównawcza literatury i malarstwa w szkole średniej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Dydaktyka, 10, 30-44.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"