Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu oceny umiejętności czytania i rozumienia tekstów z dwóch różnych dziedzin kultury. W badaniu wykorzystano przykład literacki – wiersz L. Staffa Ogród przedziwny, oraz malarski – obraz J. Mehoffera Dziwny ogród. Badaniem objęto 500 uczniów klas trzecich z pięciu liceów (B, C, D, E, F) zlokalizowanych w Rzeszowie oraz jednego (A) w Sandomierzu. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że w wypowiedziach uczniów występował odbiór na poziomie baśniowym, mitycznym oraz refleksyjnym. Nie odnotowano natomiast refleksji kulturowej. Stwierdzono również, że w około 10% prac pojawiła się ogólna refleksja dotycząca korelacji literatury i malarstwa. Analiza zgromadzonego materiału pozwoliła ustalić, że lektura około 40% uczniów wiązała się z czytaniem kontekstualnym, wskazującym na świadomy odbiór historyczno-kulturowy wybranych dzieł. Dodatkowo zaobserwowano w niektórych pracach (około 20%) komentarze na temat związków formalnych opisywanego tekstu i obrazu (dotyczyły one m.in. tożsamych cech artystycznych czy nowatorstwa warsztatu autora). Respondenci zastanawiali się także nad ideą korespondencji sztuk (około 20%). |