BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wolontariusze i stypendyści w krajach Unii Europejskiej. Porównanie procesów akulturacji psychologicznej
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Elżbieta Olczak, Marta Penczek
Abstrakt:

Celem przeprowadzonych dwóch badań była analiza porównawcza przebiegu procesu akulturacji wolontariuszy EVS oraz stypendystów Programu Socrates-Erasmus. W pierwszym badaniu próbę badawczą stanowili wolontariusze Programu Wolontariatu Europejskiego, którzy pochodzili z Niemiec i realizowali swoje projekty w Polsce lub Szwecji. W preteście uczestniczyło 25 osób w Polsce oraz 23 osoby w Szwecji. Natomiast w postteście wzięło udział 20 osób w Polsce oraz 19 w Szwecji. Do zebrania materiału posłużono się kwestionariuszem Cross-Cultural Adaptability Inventory (CCAI) autorstwa Kelley i Myers, Testem skryptorów kulturowych, autorską ankietą oraz narzędziem Sołtys, które wykorzystano w mierzeniu stresu akulturacyjnego, adaptacji oraz dobrostanu psychicznego. W pierwszym badaniu stwierdzono, że polskie skrypty kulturowe oceniono pozytywniej niż szwedzkie. Jednocześnie odnotowano jednak, że Polacy byli najmniej atrakcyjnymi nosicielami swojej oraz obcej kultury. W drugim badaniu próba liczyła 73 studentów, zakwalifikowanych do udziału w Programie Socrates-Erasmus z Uniwersytetu Warszawskiego, Szkoły Głównej Handlowej oraz Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Kraje, do których respondenci wyjeżdżali lub z których wrócili, podzielono na cztery regiony kulturowe: germański, skandynawski, romański oraz niderlandzki. Respondenci zostali poproszeni o wypełnienie autorskiego kwestionariusza, którego pytania skonstruowano w oparciu o podobne narzędzia dotyczące trudności adaptacyjnych Furnhama. Zgodnie ze spostrzeżeniami badanych stypendystów największe rozbieżności kulturowe w porównaniu z Polską występują w obszarze Europy Łacińskiej (zwrócono uwagę przede wszystkim na bardzo niski poziom organizacji życia społecznego). Dodatkowo zgromadzony materiał potwierdził wysokie pozycje krajów skandynawskich oraz germańskich w wymiarach unikania niepewności oraz orientacji przyszłościowej.

Deskryptory TESE: kultura, Polska, mobilność studentów, student, postawa, stypendium, Erasmus, organizacja ochotnicza
TESE descriptors: culture, Poland, student mobility, student, attitude, education grant, Erasmus, voluntary organisation
Publikacje:
  • Olczak, E. i Penczek, M. (2006). Wolontariusze i stypendyści w krajach Unii Europejskiej. Porównanie procesów akulturacji psychologicznej. Studia Psychologiczne, 1, 85-97.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"