BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Relacje interpersonalne w klasach szkolnych dzieci i młodzieży z lekkim upośledzeniem umysłowym
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Gabriela Chojnacka-Szawłowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie struktury socjometrycznej klas szkolnych uczniów upośledzonych umysłowo w młodszym wieku szkolnym i w okresie dorastania oraz porównanie jej ze strukturą socjometryczną klas ich nieupośledzonych rówieśników. Badaniem objęto 139 dzieci upośledzonych i 255 nieupośledzonych w wieku wczesnoszkolnym (od ośmiu do 12 lat) oraz 138 osób upośledzonych i 176 nieupośledzonych w wieku dorastania (13-20 lat). Łącznie pomiarów socjometrycznych dokonano w 40 klasach w szkołach województwa gdańskiego i elbląskiego, po 10 na każdy okres i poziom rozwoju. Badani o lekkim upośledzeniu umysłowym uczęszczali do szkół specjalnych podstawowych lub zawodowych, ewentualnie do specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych. Uczniowie w normie intelektualnej uczyli się w dwóch liceach zawodowych i czterech szkołach zawodowych. Poziom rozwoju intelektualnego nie różnicował klas pod względem struktury relacji interpersonalnych wśród dzieci w młodszym wieku szkolnym. Wśród uczniów znajdujących się w okresie dorastania zaobserwowano zależność między rodzajem struktury relacji interpersonalnych a poziomem rozwoju badanych – grupy uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim okazały się cechować mniejszą integracją i spoistością zespołu klasowego oraz większą izolacją uczniów. Tak dzieci upośledzone, jak i nieupośledzone preferowały prospołeczne cechy w wyborze liderów klasowych, co potwierdzało podobieństwa w spostrzeganiu społecznym porównywanych grup badanych.

Deskryptory TESE: relacje interpersonalne, atmosfera w klasie, upośledzenie, dziecko, młodzież
TESE descriptors: interpersonal relations, classroom climate, disability, child, youth
Publikacje:
  • Chojnacka-Szawłowska, G. (1996). Relacje interpersonalne w klasach szkolnych dzieci i młodzieży z lekkim upośledzeniem umysłowym. Psychologia Wychowawcza, 1, 38-44.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"