| Tytuł badania: |
Relacje interpersonalne w klasach szkolnych dzieci i młodzieży z lekkim upośledzeniem umysłowym |
| Instytucja: |
|
| Data: |
[1996] |
| Badacz: |
Gabriela Chojnacka-Szawłowska |
| Abstrakt: |
Celem badania było określenie struktury socjometrycznej klas szkolnych uczniów upośledzonych umysłowo w młodszym wieku szkolnym i w okresie dorastania oraz porównanie jej ze strukturą socjometryczną klas ich nieupośledzonych rówieśników. Badaniem objęto 139 dzieci upośledzonych i 255 nieupośledzonych w wieku wczesnoszkolnym (od ośmiu do 12 lat) oraz 138 osób upośledzonych i 176 nieupośledzonych w wieku dorastania (13-20 lat). Łącznie pomiarów socjometrycznych dokonano w 40 klasach w szkołach województwa gdańskiego i elbląskiego, po 10 na każdy okres i poziom rozwoju. Badani o lekkim upośledzeniu umysłowym uczęszczali do szkół specjalnych podstawowych lub zawodowych, ewentualnie do specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych. Uczniowie w normie intelektualnej uczyli się w dwóch liceach zawodowych i czterech szkołach zawodowych. Poziom rozwoju intelektualnego nie różnicował klas pod względem struktury relacji interpersonalnych wśród dzieci w młodszym wieku szkolnym. Wśród uczniów znajdujących się w okresie dorastania zaobserwowano zależność między rodzajem struktury relacji interpersonalnych a poziomem rozwoju badanych – grupy uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim okazały się cechować mniejszą integracją i spoistością zespołu klasowego oraz większą izolacją uczniów. Tak dzieci upośledzone, jak i nieupośledzone preferowały prospołeczne cechy w wyborze liderów klasowych, co potwierdzało podobieństwa w spostrzeganiu społecznym porównywanych grup badanych. |
| Deskryptory TESE: |
relacje interpersonalne, atmosfera w klasie, upośledzenie, dziecko, młodzież |
| TESE descriptors: |
interpersonal relations, classroom climate, disability, child, youth |
| Publikacje: |
- Chojnacka-Szawłowska, G. (1996). Relacje interpersonalne w klasach szkolnych dzieci i młodzieży z lekkim upośledzeniem umysłowym. Psychologia Wychowawcza, 1, 38-44.
|