Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie: Jak kształtują się relacje interpersonalne pomiędzy nauczycielami a uczniami liceów ogólnokształcących Polski Południowej? Próbę badawczą stanowiło ponad 1000 studentów pierwszych lat Akademii Pedagogicznej w Krakowie (jako absolwenci szkół średnich udzielili odpowiedzi dotyczących 802 nauczycieli). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ponad 30% pedagogów to respondenci, których opisano takimi właściwościami osobowościowymi jak: wyrozumiałość (33,3%), gotowość do dialogu i współpracy z uczniami (31,4%), cierpliwość (29,3%) oraz samokrytycyzm (28,9%). Na podstawie zgromadzonego materiału okazało się również, że 60,6% badanych najbardziej w szkole średniej nie lubiło odpytywania. 26,4% nie wiązało pozytywnych wspomnień z relacjami koleżeńskimi, a 23% z ogólną dyscypliną na lekcjach. W dalszej kolejności ankietowani wskazywali napomnienia ze strony wychowawcy (15,0%), przerwy międzylekcyjne (14,3%) oraz szkolne imprezy (5,8%). Dodatkowo w analizie uzyskanych odpowiedzi zwrócono uwagę na niewystarczająco wysoko przypisywane i spotykane u pedagogów takie cechy charakteru jak: partnerstwo (16,7%), szacunek do ucznia (18%) czy szczerość i otwartość (26,3%). Ponadto odnotowano w wielu przypadkach brak podmiotowych relacji nauczycieli ze swoimi wychowankami oraz uznania, że uczeń ma prawo do godności i szacunku. |