BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osobowościowe i społeczne korelaty autoprezentacji prywatnej i publicznej u młodzieży szkolnej
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Elżbieta Stojanowska
Abstrakt:

Badanie miało na celu charakterystykę związku między lękiem społecznym i siłą ego a stylem autoprezentacji publicznej i rolą metapercepcji (przekonań na temat tego, jak jest się postrzeganym przez rówieśników) w autoprezentacji publicznej i prywatnej młodzieży szkolnej. Badaniem objęto 198 uczniów dwóch ostatnich klas szkoły podstawowej i trzech klas liceum społecznego. Zadaniem respondentów było dwukrotne dokonanie autoprezentacji pisemnej za pomocą Arkusza Samoopisu – raz anonimowo (prezentacja prywatna), drugi raz imiennie (prezentacja publiczna). Zmierzono lęk społeczny i dyspozycyjną koncentrację na „ja” za pomocą Skali Koncentracji na Sobie (SKNS) Zakrzewskiego i Strzałkowskiej (1989') oraz siłę ego za pomocą Kwestionariusza Siły Ego Barrona w opracowaniu Reykowskiego. Wyniki badania ujawniły, że czynniki osobowościowe w postaci lęku społecznego i siły ego różnicowały badanych głównie w zakresie autoprezentacji publicznej, nie zaś prywatnej – niższy poziom lęku społecznego oraz wyższa siła ego sprzyjały dokonywaniu autoprezentacji faworyzującej „ja”. Pozytywna autoprezentacja, tak publiczna, jak i prywatna, była ponadto ściśle zależna od metapercepcji badanych. Osoby uważane za popularne (dobra pozycja socjometryczna) wytwarzały samoopis bardziej faworyzujący „ja” niż osoby o niskiej pozycji socjometrycznej.

Deskryptory TESE: szkoła niepubliczna, zachowania społeczne, samoocena, psychologia, relacje interpersonalne
TESE descriptors: private school, social behaviour, self-evaluation, psychology, interpersonal relations
Publikacje:
  • Stojanowska, E. (1996). Osobowościowe i społeczne korelaty autoprezentacji prywatnej i publicznej u młodzieży szkolnej. Psychologia Wychowawcza, 2, 97-108.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"