BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osobowościowe i motywacyjne korelaty sztywności poznawczej
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Małgorzata Kossowska
Abstrakt:

W pierwszym pomiarze identyfikowano pozapoznawcze korelaty nastawienia poznawczego, w drugim zaś próbowano wykazać, że sztywność jest ważnym korelatem autorytaryzmu, ale tylko gdy uwzględni się moderujący wpływ zmiennych osobowościowych. W pierwszym badaniu wzięło udział 88 studentów z różnych wydziałów, studiujących na Akademii Pedagogicznej w Krakowie; w badanej próbie znalazło się 71 kobiet i 17 mężczyzn. Średni wiek respondentów: 18,09 roku. W ramach pomiaru studenci wypełniali Kwestionariusz Osobowości NEO-FFI i Skalę Potrzeby Domknięcia, następnie wykonywali zadanie Luchinsa, a potem rozwiązywali Test Matryc Progresywnych Ravena. Do weryfikacji hipotezy o osobowościowo-motywacyjnym uwarunkowaniu sztywności wykorzystano analizę regresji wielorakiej (ze zmienną zależną – wielkością efektu „E” w zadaniu Luchinsa). Dwie zmienne motywacyjne: nietolerancja na wieloznaczność i zamkniętość umysłowa wyjaśniały 53% wariancji wielkości efektu „E”. W drugim pomiarze uczestniczyło 122 studentów pierwszego roku psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim i na Akademii Pedagogicznej w Krakowie; w próbie znalazło się 54 mężczyzn i 63 kobiety. Do zebrania materiału wykorzystano test osobowości, dwie skale do pomiaru potrzeby i zdolności w zakresie strukturyzowania oraz skalę autorytaryzmu. Po wypełnieniu tych kwestionariuszy respondenci rozwiązywali zadanie Luchinsa. Na podstawie analizy wyników stwierdzono, że interakcja autorytaryzmu i neurotyzmu wyjaśniała 28% wariancji sztywności.

Deskryptory TESE: osobowość, motywacja, inteligencja, krytycyzm, wiedza, uczenie się, rozumienie, rozumowanie
TESE descriptors: personality, motivation, intelligence, critical sense, knowledge, learning, comprehension, reasoning
Publikacje:
  • Kossowska, M. (2007). Osobowościowe i motywacyjne korelaty sztywności poznawczej. Przegląd Psychologiczny, 2, 181-200.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"