Abstrakt: |
W pierwszym pomiarze identyfikowano pozapoznawcze korelaty nastawienia poznawczego, w drugim zaś próbowano wykazać, że sztywność jest ważnym korelatem autorytaryzmu, ale tylko gdy uwzględni się moderujący wpływ zmiennych osobowościowych. W pierwszym badaniu wzięło udział 88 studentów z różnych wydziałów, studiujących na Akademii Pedagogicznej w Krakowie; w badanej próbie znalazło się 71 kobiet i 17 mężczyzn. Średni wiek respondentów: 18,09 roku. W ramach pomiaru studenci wypełniali Kwestionariusz Osobowości NEO-FFI i Skalę Potrzeby Domknięcia, następnie wykonywali zadanie Luchinsa, a potem rozwiązywali Test Matryc Progresywnych Ravena. Do weryfikacji hipotezy o osobowościowo-motywacyjnym uwarunkowaniu sztywności wykorzystano analizę regresji wielorakiej (ze zmienną zależną – wielkością efektu „E” w zadaniu Luchinsa). Dwie zmienne motywacyjne: nietolerancja na wieloznaczność i zamkniętość umysłowa wyjaśniały 53% wariancji wielkości efektu „E”. W drugim pomiarze uczestniczyło 122 studentów pierwszego roku psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim i na Akademii Pedagogicznej w Krakowie; w próbie znalazło się 54 mężczyzn i 63 kobiety. Do zebrania materiału wykorzystano test osobowości, dwie skale do pomiaru potrzeby i zdolności w zakresie strukturyzowania oraz skalę autorytaryzmu. Po wypełnieniu tych kwestionariuszy respondenci rozwiązywali zadanie Luchinsa. Na podstawie analizy wyników stwierdzono, że interakcja autorytaryzmu i neurotyzmu wyjaśniała 28% wariancji sztywności. |