BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osobowościowe determinanty agresywnej strategii rozwiązywania konfliktów przez gimnazjalistów
Instytucja:
Data: [2014]
Badacz: Danuta Borecka-Biernat
Abstrakt:

Poszukiwano odpowiedzi m.in. na pytanie: Czy istnieje i jaki zachodzi związek między poczuciem umiejscowienia kontroli a strategią agresji radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz do badania poczucia kontroli G. Krasowicz i A. Kurzyp-Wojnarskiej, a także Trójczynnikowy inwentarz stanów i cech osobowości C. Spielbergera i K. Wrześniewskiego oraz kwestionariusz do badania radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego. W badaniu wzięło udział 468 dziewcząt i 425 chłopców; wiek respondentów mieścił się w przedziale 13-15 lat. Uczniowie uczęszczali do wszystkich trzech klas szkół gimnazjalnych we Wrocławiu i okolicach. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że poczucie umiejscowienia kontroli w istotny sposób modyfikuje funkcjonowanie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego. Na nasilenie strategii agresji radzenia sobie w sytuacji konfliktu wpływało silniejsze przekonanie o wpływie innych na pozytywne i negatywne skutki własnych działań. Okazało się również, że stosowanie strategii agresji w sytuacji konfliktu społecznego zwiększało podatność uczniów na przeżywanie lęku o zróżnicowanej genezie. Wyższy poziom gniewu oraz wyższy poziom wyuczonej dyspozycji do reagowania gniewem przejawiała młodzież stosująca w sytuacji konfliktu społecznego strategię agresji. Wysoki poziom lęku jako stanu i cechy nie wpływał na obieranie agresywnej strategii radzenia sobie przez młodzież w sytuacji konfliktu społecznego.

Autorskie słowa kluczowe: poczucie umiejscowienia kontroli, sytuacja konfliktu społecznego, reakcje emocjonalne, agresywna strategia radzenia sobie
Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, konflikt, osobowość, zachowania społeczne
TESE descriptors: violence, bullying, conflict, personality, social behaviour
Publikacje:
  • Borecka-Biernat, D. (2014). Osobowościowe determinanty agresywnej strategii rozwiązywania konfliktów przez gimnazjalistów. Szkoła Specjalna, 4, 245-261.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"