Tytuł badania: |
Osobowościowe determinanty agresywnej strategii rozwiązywania konfliktów przez gimnazjalistów |
Instytucja: |
|
Data: |
[2014] |
Badacz: |
Danuta Borecka-Biernat |
Abstrakt: |
Poszukiwano odpowiedzi m.in. na pytanie: Czy istnieje i jaki zachodzi związek między poczuciem umiejscowienia kontroli a strategią agresji radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz do badania poczucia kontroli G. Krasowicz i A. Kurzyp-Wojnarskiej, a także Trójczynnikowy inwentarz stanów i cech osobowości C. Spielbergera i K. Wrześniewskiego oraz kwestionariusz do badania radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego. W badaniu wzięło udział 468 dziewcząt i 425 chłopców; wiek respondentów mieścił się w przedziale 13-15 lat. Uczniowie uczęszczali do wszystkich trzech klas szkół gimnazjalnych we Wrocławiu i okolicach. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że poczucie umiejscowienia kontroli w istotny sposób modyfikuje funkcjonowanie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego. Na nasilenie strategii agresji radzenia sobie w sytuacji konfliktu wpływało silniejsze przekonanie o wpływie innych na pozytywne i negatywne skutki własnych działań. Okazało się również, że stosowanie strategii agresji w sytuacji konfliktu społecznego zwiększało podatność uczniów na przeżywanie lęku o zróżnicowanej genezie. Wyższy poziom gniewu oraz wyższy poziom wyuczonej dyspozycji do reagowania gniewem przejawiała młodzież stosująca w sytuacji konfliktu społecznego strategię agresji. Wysoki poziom lęku jako stanu i cechy nie wpływał na obieranie agresywnej strategii radzenia sobie przez młodzież w sytuacji konfliktu społecznego. |
Autorskie słowa kluczowe: |
poczucie umiejscowienia kontroli, sytuacja konfliktu społecznego, reakcje emocjonalne, agresywna strategia radzenia sobie |
Deskryptory TESE: |
przemoc, przemoc szkolna, konflikt, osobowość, zachowania społeczne |
TESE descriptors: |
violence, bullying, conflict, personality, social behaviour |
Publikacje: |
- Borecka-Biernat, D. (2014). Osobowościowe determinanty agresywnej strategii rozwiązywania konfliktów przez gimnazjalistów. Szkoła Specjalna, 4, 245-261.
|