BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ważność altruizmu jako wartości dla uczącej się młodzieży
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Anna Zalewska
Abstrakt:

Celem badania było określenie stosunku młodzieży do wartości altruizmu rozpatrywanej w dwóch kategoriach – jako dobro innych (węższy sens) oraz życie dla dobra innych zgodne z naturą i religią (szerszy sens). Analizie poddano również zależność postaw badanych od ich płci, reaktywności i sytuacji życiowej. Badaniem objęto 99 uczniów LO w małym mieście w wieku 17-19 lat (66 dziewcząt i 33 chłopców) oraz 93 studentów z różnych wydziałów Uniwersytetu Łódzkiego w wieku 19-26 lat (58 kobiet i 35 mężczyzn). W analizach uwzględniono ostatecznie wypowiedzi 144 osób. Wykorzystano skalę Siła procesu pobudzenia z Kwestionariusza Temperamentu Strelaua (1985) oraz Skalę Wartości Smoleńskiej, Mandrosz-Wróblewskiej i Skarżyńskiej (Smoleńska, 1988, Skarżyńska, 1991). Wyniki badania ujawniły, że studenci bardziej cenili altruizm (w obu sensach) niż licealiści. Altruizm jako dobro innych okazał się ważniejszy dla badanych o niskiej reaktywności niż dla osób o wysokim poziomie tej cechy. Z kolei altruizm jako życie dla dobra innych w zgodzie z naturą i religią ceniły wyżej kobiety niż mężczyźni. Ogólnie rzecz biorąc, wąskie rozumienie altruizmu znalazło więcej zwolenników niż szersze, choć wśród licealistów oraz osób wysoko reaktywnych oba rozumienia altruizmu uzyskały podobną liczbę wskazań.

Deskryptory TESE: młodzież, wartości obywatelskie, zachowania społeczne, psychologia, osobowość
TESE descriptors: youth, civic values, social behaviour, psychology, personality
Publikacje:
  • Zalewska, A. (1999). Ważność altruizmu jako wartości dla uczącej się młodzieży. Psychologia Wychowawcza, 2, 108-119.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"