Abstrakt: |
Celem badania było określenie stosunku młodzieży do wartości altruizmu rozpatrywanej w dwóch kategoriach – jako dobro innych (węższy sens) oraz życie dla dobra innych zgodne z naturą i religią (szerszy sens). Analizie poddano również zależność postaw badanych od ich płci, reaktywności i sytuacji życiowej. Badaniem objęto 99 uczniów LO w małym mieście w wieku 17-19 lat (66 dziewcząt i 33 chłopców) oraz 93 studentów z różnych wydziałów Uniwersytetu Łódzkiego w wieku 19-26 lat (58 kobiet i 35 mężczyzn). W analizach uwzględniono ostatecznie wypowiedzi 144 osób. Wykorzystano skalę Siła procesu pobudzenia z Kwestionariusza Temperamentu Strelaua (1985) oraz Skalę Wartości Smoleńskiej, Mandrosz-Wróblewskiej i Skarżyńskiej (Smoleńska, 1988, Skarżyńska, 1991). Wyniki badania ujawniły, że studenci bardziej cenili altruizm (w obu sensach) niż licealiści. Altruizm jako dobro innych okazał się ważniejszy dla badanych o niskiej reaktywności niż dla osób o wysokim poziomie tej cechy. Z kolei altruizm jako życie dla dobra innych w zgodzie z naturą i religią ceniły wyżej kobiety niż mężczyźni. Ogólnie rzecz biorąc, wąskie rozumienie altruizmu znalazło więcej zwolenników niż szersze, choć wśród licealistów oraz osób wysoko reaktywnych oba rozumienia altruizmu uzyskały podobną liczbę wskazań. |