Tytuł badania: |
Ważne zdarzenia życiowe i codzienne kłopoty jako źródło stresu w percepcji młodzieży |
Data: |
2000 |
Badacz: |
Alicja Gorący, Monika Guszkowska, Jolanta Rychta-Siedlecka |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: jakie sytuacje są źródłem stresu dla młodzieży oraz jakie są różnice w spostrzeganiu stopnia nasilenia stresu przez nie wywołanego w zależności od płci, szkoły i klasy? W badaniu uczestniczyło 200 uczniów (115 chłopców i 85 dziewcząt) dwóch warszawskich liceów ogólnokształcących (100 osób uczęszczających do XXII LO im. Jose Marti oraz 100 osób uczęszczających do LIX LO Mistrzostwa Sportowego im. J. Kusocińskiego). Średni wiek respondentów wynosił niewiele ponad 16 lat. Do zebrania materiału badawczego posłużono się autorską listą 27 stresujących zdarzeń życiowych (opracowaną na podstawie Zapisu Zdarzeń Życiowych Coddingtona oraz odpowiedzi uczniów na pytanie: Co jest źródłem stresu w moim życiu?). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w opinii ankietowanych najsilniejszym źródłem stresu jest śmierć rodziców. W dalszej kolejności badani uczniowie wskazywali m.in.: śmierć rodzeństwa, poważną chorobę lub wypadek rodzica, śmierć dziadka lub babci, poważną chorobę lub wypadek innego członka rodziny, rozwód rodziców czy pobyt rodzica w więzieniu. Ponadto okazało się, że dziewczęta wyżej szacowały nasilenie doświadczanego stresu niż chłopcy. |
Deskryptory TESE: |
postawa, zachowania, zachowania społeczne, młodzież, szkoła średnia |
TESE descriptors: |
attitude, behaviour, social behaviour, youth, secondary school |
Publikacje: |
- Guszkowska, M., Gorący, A. i Rychta-Siedlecka, J. (2001). Ważne zdarzenia życiowe i codzienne kłopoty jako źródło stresu w percepcji młodzieży. Edukacja Otwarta, 4, 155-164.
|