BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ważne zdarzenia życiowe i codzienne kłopoty jako źródło stresu w percepcji młodzieży
Data: 2000
Badacz: Alicja Gorący, Monika Guszkowska, Jolanta Rychta-Siedlecka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: jakie sytuacje są źródłem stresu dla młodzieży oraz jakie są różnice w spostrzeganiu stopnia nasilenia stresu przez nie wywołanego w zależności od płci, szkoły i klasy? W badaniu uczestniczyło 200 uczniów (115 chłopców i 85 dziewcząt) dwóch warszawskich liceów ogólnokształcących (100 osób uczęszczających do XXII LO im. Jose Marti oraz 100 osób uczęszczających do LIX LO Mistrzostwa Sportowego im. J. Kusocińskiego). Średni wiek respondentów wynosił niewiele ponad 16 lat. Do zebrania materiału badawczego posłużono się autorską listą 27 stresujących zdarzeń życiowych (opracowaną na podstawie Zapisu Zdarzeń Życiowych Coddingtona oraz odpowiedzi uczniów na pytanie: Co jest źródłem stresu w moim życiu?). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w opinii ankietowanych najsilniejszym źródłem stresu jest śmierć rodziców. W dalszej kolejności badani uczniowie wskazywali m.in.: śmierć rodzeństwa, poważną chorobę lub wypadek rodzica, śmierć dziadka lub babci, poważną chorobę lub wypadek innego członka rodziny, rozwód rodziców czy pobyt rodzica w więzieniu. Ponadto okazało się, że dziewczęta wyżej szacowały nasilenie doświadczanego stresu niż chłopcy.

Deskryptory TESE: postawa, zachowania, zachowania społeczne, młodzież, szkoła średnia
TESE descriptors: attitude, behaviour, social behaviour, youth, secondary school
Publikacje:
  • Guszkowska, M., Gorący, A. i Rychta-Siedlecka, J. (2001). Ważne zdarzenia życiowe i codzienne kłopoty jako źródło stresu w percepcji młodzieży. Edukacja Otwarta, 4, 155-164.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"