Abstrakt: |
Przedmiotem analizy były treści geograficzne w nauczaniu przyrody na czwartym etapie edukacyjnym, czyli w szkole średniej. Wyniki analizy ujawniły, że wśród 165 treści nauczania uwzględnionych w nowej podstawie programowej występowało 27 (16,4%) zagadnień wspólnych dla wszystkich przedmiotów. Pozostałe treści należały do innych przedmiotów, przy czym zakresy te nie były równe. Najwięcej miejsca zajmowały treści biologiczne – 35,10%. Na kolejnym miejscu znalazła się fizyka z 17,60%. Zaraz za nią ulokowała się geografia, której poświęcono 16,40% treści podstawy programowej. Na ostatnim miejscu znalazła się chemia z 14,50%. Geografia nie tylko znalazła się zatem na przedostatnim miejscu pod względem objętości treści, lecz także została w mniejszym stopniu ukazana jako nauka badawcza, a bardziej jako nauka teoretyczna, m.in. poprzez nieuwzględnienie w podstawie charakterystycznych dla geografii metod badawczych. |