BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wczesna diagnoza dziecka z zespołem Aspergera
Instytucja:
Data: [2014]
Badacz: Sylwia Błaszczyk-Kowalska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzone w Poradni dla Dzieci z Autyzmem objęło 115 rodzin dzieci z zespołem Aspergera. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano ankietę zawierającą 18 pytań otwartych i zamkniętych. Na podstawie wyników badania ustalono, że średnia wieku dzieci, w którym postawiono diagnozę, wynosiła 10 lat. Na diagnozę rodziny czekały przeciętnie więcej niż 2 lata od momentu zauważenia pierwszy objawów. Zapytano rodziców o ich opinie na temat przyczyn późnej diagnozy zespołu Aspergera u ich dzieci. 97% respondentów wskazało brak odpowiedniego przygotowania personelu medycznego, 62% zwróciło uwagę na brak wyraźnych objawów deficytowych u dzieci przed ich pójściem do przedszkola, 24% natomiast skarżyło się na niski poziom wiedzy na temat zespołu Aspergera wśród wychowawców przedszkoli. Okazało się, że przed postawieniem diagnozy o zespole Aspergera ponad połowa rodziców otrzymywała inne diagnozy, np. rozpoznanie autyzmu, zaburzeń emocjonalnych, ADHD, zaburzeń opozycyjno-buntowniczych, psychozy dziecięcej. Dzieci czekały na rozpoczęcie terapii ok. 3-6 miesięcy od postawienia diagnozy. 39% rodziców było zaniepokojonych brakiem polskich standardów skutecznych oddziaływań terapeutycznych, natomiast 46% było zainteresowanych rozszerzeniem prowadzonych oddziaływań terapeutycznych o nowe metody.

Deskryptory TESE: autyzm, choroba, problemy zdrowotne, terapia zajęciowa, terapia, rozwój dziecka, rodzina
TESE descriptors: autism, illness, health problems, occupational therapy, therapy, child development, family
Publikacje:
  • Błaszczyk-Kowalska, S. (2014). Wczesna diagnoza dziecka z zespołem Aspergera. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 10, 42-45.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"