BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wczesna edukacja medialna w rodzinie. Uwarunkowania rodzicielskich form mediacji korzystania z mediów
Projekt badawczy:
  • Komunikacyjne aspekty nabywania wiedzy. Wspomaganie rozwoju człowieka w biegu życia
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Anna Kołodziejczyk
Abstrakt:

Badanie miało na celu charakterystykę uwarunkowań stosowania przez rodziców młodszych dzieci aktywnej i biernej formy mediacji korzystania z mediów, czyli podejmowania nieformalnych działań wychowawczych dążących do formowania właściwych sposobów korzystania z mediów. Badaniem objęto 313 rodziców dzieci w wieku 6,0-6,6 roku, w tym 272 kobiety i 41 mężczyzn. Zastosowano metodę wywiadu strukturalizowanego na temat doświadczeń medialnych dzieci. Narzędzie badawcze wzorowano na doświadczeniach M. Cupitt (1998), V. Rideout (2003), D.F. Robertsa (1999) i Warrena (2003). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wraz z osiągnięciem przez dzieci wieku sześciu lat wzrastał zakres stosowania mediacji aktywnej przez rodziców (nie tylko wspólne oglądanie przekazu medialnego, lecz także wskazywanie reguł korzystania z mediów, podejmowanie dyskusji o mediach i treściach w nich ukazywanych, podejmowanie działań restrykcyjnych). Ten rodzaj mediacji był częściej stosowany przez rodziców posiadających więcej dzieci. Z kolei mediacji biernej (wspólne oglądanie bez szerszych dyskusji, wymiana ocen i ekspresja przeżyć związanych z oglądanymi treściami) sprzyjało przekonanie rodziców o edukacyjnym walorze mediów. Zakres stosowania mediacji biernej spadał w przypadku, w którym włączony ekran był stałym elementem otoczenia dziecka. Obie formy mediacji podejmowane były przez rodziców częściej, jeśli wyrażali oni przekonanie o negatywnym wpływie mediów na dzieci.

Autorskie słowa kluczowe: rodzina, psychologia, mediacja korzystania z mediów, użytkowanie mediów, małe dziecko
Author's Keywords: family
Deskryptory TESE: środki masowego przekazu, relacja rodzice – dziecko, konsumpcja, Internet, rodzice, postawa, psychologia, rodzina
TESE descriptors: mass media, parent-child relation, consumption, Internet, parents, attitude, psychology, family
Publikacje:
  • Kołodziejczyk, A. (2013). Wczesna edukacja medialna w rodzinie. Uwarunkowania rodzicielskich form mediacji korzystania z mediów. Edukacja, 3(123), 17-36.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"