Tytuł badania: |
Wczesna edukacja w obszarze wyrównywania szans – realia i obawy |
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Urszula Tyluś |
Abstrakt: |
Analizę przeprowadzono w celu charakterystyki procesu wyrównywania szans dzieci i uczniów wczesnej edukacji na przestrzeni lat 2005-2009. W metaanalizie wykorzystano m.in. dane opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2006/2007 oraz w Małym Roczniku Statystycznym Polski 2007. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano znaczącą dysproporcję pomiędzy wskaźnikiem powszechności wychowania przedszkolnego dzieci z obszarów miejskich i wiejskich. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że w każdym z branych pod uwagę roczników szkolnych udział dzieci ze środowiska wiejskiego w zajęciach organizowanych przez placówki wychowania przedszkolnego był prawie o połowę niższy niż dzieci ze środowiska miejskiego. Jednocześnie odnotowano, w minimalnym stopniu, zmniejszanie się wskazanych dysproporcji. Na podstawie danych z lat 2009/2010 wykazano, że jedynie 59,7% dzieci w wieku od trzech do pięciu lat z obszarów wiejskich i miejskich uczęszczało do przedszkola (w tym 22% trzylatków, 34,4% czterolatków oraz 56,5% pięciolatków mieszkających na wsi). Więcej pozytywnych zmian zaobserwowano dopiero w roku 2010/2011 pod względem upowszechnienia wychowania przedszkolnego, które wynikały z uchwalenia przez Sejm RP ustawy z 12 lutego 2009 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw. |
Autorskie słowa kluczowe: |
edukacja wczesnoszkolna, wyrównywanie szans, wychowanie przedszkolne |
Author's Keywords: |
early primary education, equalisation of opportunities, pre-school education |
Deskryptory TESE: |
dostępność oświaty, edukacja przedszkolna, dziecko, obszar miejski, obszar wiejski, placówka przedszkolna |
TESE descriptors: |
access to education, pre-primary education, child, urban area, rural area, pre-primary institution |
Publikacje: |
- Tyluś, U. (2012). Wczesna edukacja w obszarze wyrównywania szans – realia i obawy. Rozprawy Społeczne, 2, 39-46.
|