BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wczesna edukacja w obszarze wyrównywania szans – realia i obawy
Data: [2011]
Badacz: Urszula Tyluś
Abstrakt:

Analizę przeprowadzono w celu charakterystyki procesu wyrównywania szans dzieci i uczniów wczesnej edukacji na przestrzeni lat 2005-2009. W metaanalizie wykorzystano m.in. dane opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2006/2007 oraz w Małym Roczniku Statystycznym Polski 2007. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano znaczącą dysproporcję pomiędzy wskaźnikiem powszechności wychowania przedszkolnego dzieci z obszarów miejskich i wiejskich. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że w każdym z branych pod uwagę roczników szkolnych udział dzieci ze środowiska wiejskiego w zajęciach organizowanych przez placówki wychowania przedszkolnego był prawie o połowę niższy niż dzieci ze środowiska miejskiego. Jednocześnie odnotowano, w minimalnym stopniu, zmniejszanie się wskazanych dysproporcji. Na podstawie danych z lat 2009/2010 wykazano, że jedynie 59,7% dzieci w wieku od trzech do pięciu lat z obszarów wiejskich i miejskich uczęszczało do przedszkola (w tym 22% trzylatków, 34,4% czterolatków oraz 56,5% pięciolatków mieszkających na wsi). Więcej pozytywnych zmian zaobserwowano dopiero w roku 2010/2011 pod względem upowszechnienia wychowania przedszkolnego, które wynikały z uchwalenia przez Sejm RP ustawy z 12 lutego 2009 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Autorskie słowa kluczowe: edukacja wczesnoszkolna, wyrównywanie szans, wychowanie przedszkolne
Author's Keywords: early primary education, equalisation of opportunities, pre-school education
Deskryptory TESE: dostępność oświaty, edukacja przedszkolna, dziecko, obszar miejski, obszar wiejski, placówka przedszkolna
TESE descriptors: access to education, pre-primary education, child, urban area, rural area, pre-primary institution
Publikacje:
  • Tyluś, U. (2012). Wczesna edukacja w obszarze wyrównywania szans – realia i obawy. Rozprawy Społeczne, 2, 39-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"