BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wczesna nauka czytania szansą dla przyspieszenia rozwoju intelektualnego dziecka
Data: [2002]
Badacz: Wanda Grelowska, Beata Szkup
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytanie badawcze: Czy zastosowanie "Naturalnej nauki języka" zwiększa efektywność czytania u dzieci 6-letnich? W grupie eksperymentalnej znalazły się dzieci z Przedszkola nr 9 w Żyrardowie, a w grupie kontrolnej – z Przedszkola nr 5 również w Żyrardowie. Posłużono się testem umiejętności czytania dla sześciolatków do oceny znajomości liter, umiejętności czytania wyrazów, zdań, tekstów, zrozumienia przez dzieci czytanego tekstu oraz techniki czytania, którą posługują się przedszkolaki. W grupie eksperymentalnej wykorzystano program Naturalnej nauki języka. Litery poprawnie rozpoznawało 68,18% dzieci z grupy E i 50% z K. W grupie eksperymentalnej wszystkie wyrazy prawidłowo czytało nieco ponad 70% dzieci, a 22,73% miało trudności z odczytywaniem nazw zawierających dwuznaki i zmiękczenia. 4,55% badanych z grupy E nie umiało w ogóle czytać. W grupie K czytania nie opanowało w ogóle 13,64% dzieci. 31,83% badanych nie potrafiło odczytywać poprawnie wyrazów zawierających dwuznaki albo zmiękczenia. Poprawne odczytywanie wyrazów stwierdzono u 54,54% dzieci z grupy K. Głoskowanie podczas czytania zauważono u 54,55% dzieci z grupy K i 36,36% z grupy E. Wyrazami i sylabami czytało 63,64% osób z grupy E i 45,45% z K. Dzieci z grupy eksperymentalnej charakteryzowały się przewagą w czytaniu nad dziećmi z grupy kontrolnej na poziomie 20%. Odczytany tekst rozumiało 63,64% dzieci z grupy E i 40,91% z grupy K.

Deskryptory TESE: czytanie, kompetencje językowe, trudności w czytaniu, rozwój dziecka, dziecko
TESE descriptors: reading, language skills, reading difficulty, child development, child
Publikacje:
  • Grelowska, W. (2003). Wczesna nauka czytania szansą dla przyspieszenia rozwoju intelektualnego dziecka (komunikat z badań). W: T. Banaszkiewicz, W. Szlufik i A. Pękala (red.), Z najnowszych badań nad wczesną edukacją dziecka (s. 111-119). Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"