Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytanie badawcze: Czy zastosowanie "Naturalnej nauki języka" zwiększa efektywność czytania u dzieci 6-letnich? W grupie eksperymentalnej znalazły się dzieci z Przedszkola nr 9 w Żyrardowie, a w grupie kontrolnej – z Przedszkola nr 5 również w Żyrardowie. Posłużono się testem umiejętności czytania dla sześciolatków do oceny znajomości liter, umiejętności czytania wyrazów, zdań, tekstów, zrozumienia przez dzieci czytanego tekstu oraz techniki czytania, którą posługują się przedszkolaki. W grupie eksperymentalnej wykorzystano program Naturalnej nauki języka. Litery poprawnie rozpoznawało 68,18% dzieci z grupy E i 50% z K. W grupie eksperymentalnej wszystkie wyrazy prawidłowo czytało nieco ponad 70% dzieci, a 22,73% miało trudności z odczytywaniem nazw zawierających dwuznaki i zmiękczenia. 4,55% badanych z grupy E nie umiało w ogóle czytać. W grupie K czytania nie opanowało w ogóle 13,64% dzieci. 31,83% badanych nie potrafiło odczytywać poprawnie wyrazów zawierających dwuznaki albo zmiękczenia. Poprawne odczytywanie wyrazów stwierdzono u 54,54% dzieci z grupy K. Głoskowanie podczas czytania zauważono u 54,55% dzieci z grupy K i 36,36% z grupy E. Wyrazami i sylabami czytało 63,64% osób z grupy E i 45,45% z K. Dzieci z grupy eksperymentalnej charakteryzowały się przewagą w czytaniu nad dziećmi z grupy kontrolnej na poziomie 20%. Odczytany tekst rozumiało 63,64% dzieci z grupy E i 40,91% z grupy K. |