BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poczucie samotności a zachowania agresywne uczniów
Instytucja:
Data: luty 1997 – czerwiec 1997
Badacz: Zofia Dołęga
Abstrakt:

Celem badania było określenie związku między agresywnością uczniów klas szóstych a ich poczuciem samotności doświadczanym w relacjach z rówieśnikami, rodzicami i nauczycielami. 25 klas szóstych szkół podstawowych z Górnego Śląska (około 640 osób) objęto sondażem środowiskowym, przeprowadzonym przez studentów Kolegium Nauczycielskiego w Gliwicach, którego celem było wyselekcjonowanie uczniów w wieku 12-13 lat o wysokim i niskim poziomie zachowań antyspołecznych. Zastosowano rozmowę kierowaną z wychowawcami klas oraz część Arkusza Zachowania się Ucznia B. Markowskiej (Markowska, Szafraniec, 1980), który wskazywał na związek zachowania z kryteriami przystosowania społecznego. Do badania właściwego zakwalifikowano 95 uczniów, w tym 59 agresywnych (wysoki poziom zachowań antyspołecznych oraz przeciętny lub niski poziom uspołecznienia) oraz 36 nieagresywnych (niski poziom zachowań antyspołecznych oraz przeciętny lub wysoki poziom uspołecznienia). W pierwszej grupie znalazło się 53 chłopców i sześć dziewczynek, a w drugiej – 27 dziewczynek i dziewięciu chłopców. Do pomiaru poczucia samotności zastosowano skalę SAGS. Badanie ujawniło, że sytuacja środowiskowa uczniów nieagresywnych była generalnie lepsza niż sytuacja uczniów agresywnych – pochodzili oni częściej z rodzin pełnych lub zrekonstruowanych (90%) o przeciętnej lub dobrej sytuacji socjalnej. Z kolei badani prezentujący zachowania antyspołeczne częściej pochodzili z rodzin rozbitych, najczęściej z powodu alkoholizmu (35%), oraz znajdujących się w niezadowalających warunkach socjalno-bytowych (28%). Analiza danych pozwoliła stwierdzić istotną pozytywną zależność między prezentowaniem agresywnych zachowań a poczuciem samotności w relacjach z rówieśnikami i znaczącymi osobami dorosłymi, szczególnie rodzicami. W tym ostatnim przypadku zanotowano najbardziej zróżnicowane wyniki między uczniami agresywnymi a nieagresywnymi.

Deskryptory TESE: zachowania, psychologia, środowisko społeczno-kulturowe, rodzina, pochodzenie społeczne, relacje interpersonalne
TESE descriptors: behaviour, psychology, socio-cultural environment, family, social background, interpersonal relations
Publikacje:
  • Dołęga, Z. (1999). Poczucie samotności a zachowania agresywne uczniów. Psychologia Wychowawcza, 2, 146-153.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"