BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poczucie samotności dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w zależności od postaw rodzicielskich
Data: [2002]
Badacz: Andrzej Giryński
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy występują różnice między dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu lekkim a ich rówieśnikami pełnosprawnymi umysłowo w zakresie odczuwanej samotności? Jaka zachodzi zależność między postawami rodzicielskimi a poczuciem samotności dzieci niepełnosprawnych intelektualnie i ich rówieśników pełnosprawnych umysłowo? Do zebrania materiału badawczego zastosowano Skalę Sagsa i Skalę Rascha oraz Kwestionariusz do badania postaw rodzicielskich w opracowaniu M. Ziemskiej. Badanie przeprowadzono dwuetapowo, w pierwszym próbę stanowiło 50 chłopców i 50 dziewcząt niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim (grupa kryterialna) oraz 50 chłopców i 50 dziewcząt w normie rozwojowej (grupa kontrolna). W drugim etapie analizie poddano postawy rodzicielskie matek respondentów z etapu pierwszego (wiek ankietowanej młodzieży zawierał się w przedziale od 13 do 15 lat). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że uczniowie niepełnosprawni intelektualnie znacznie częściej niż ich rówieśnicy z grupy kontrolnej odczuwali samotność, która mogła być rezultatem nieprawidłowych relacji interpersonalnych z rodzicami i rówieśnikami. Na podstawie uzyskanego materiału wykazano, że postawy rodziców dzieci odczuwających wysoki poziom samotności charakteryzowała skrajna bezradność.

Deskryptory TESE: dziecko, niepełnosprawność intelektualna, relacja rodzice – dziecko, relacje interpersonalne, zachowania, zachowania społeczne, wychowanie dziecka, rodzice
TESE descriptors: child, intellectual disability, parent-child relation, interpersonal relations, behaviour, social behaviour, child rearing, parents
Publikacje:
  • Giryński, A. (2004). Poczucie samotności dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w zależności od postaw rodzicielskich. Szkoła Specjalna, 1, 3-18.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"