BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: E-learning na studiach dziennych – wnioski z eksperymentu
Instytucja:
Data: 2002 – 2004
Badacz: Zbigniew Osiński
Abstrakt:

Celem eksperymentu dydaktycznego była diagnoza wpływu e-learningu (TIK) na efektywne kształcenie przyszłych nauczycieli. W trakcie badania wykorzystano takie metody jak obserwacja praktyk, ankieta oceniająca (wypełniana przez studentów) oraz analiza programów studiów historycznych. Zdaniem 17% respondentów korzystanie z platformy e-learningowej przyczyniło się do dużej motywacji studiowania, według 48% oddziaływanie było dość istotne, dla 33% – niewielkie (2% studentów nie zauważyło żadnego wpływu). Odnotowano również, że 85% badanych preferowało przygotowywanie się do zajęć i egzaminów za pośrednictwem platformy e-learningowej, z kolei 15% – za pomocą tradycyjnych źródeł wiedzy. Wśród zalet platformy wymieniano przede wszystkim łatwy i szybki dostęp do wiedzy, wygodę i atrakcyjność wizualną, a także lepsze dostosowanie materiałów do potrzeb studentów. Okazało się również, że uzyskiwane przez studentów efekty edukacyjne nie były porównywalne do zwiększonego nakładu pracy prowadzącego zajęcia (związanego z administrowaniem platformą oraz umieszczaniem na niej materiałów merytorycznych). Jednocześnie przeprowadzony eksperyment pozwolił stwierdzić, że proces sprawdzania, recenzowania i poprawiania prac drogą elektroniczną był szybszy i mniej uciążliwy od tradycyjnego. Ustalono również niewiele wyższy (w porównaniu ze studentami uczącymi się tradycyjnie) stopień zapamiętania wiedzy teoretycznej u studentów, którzy korzystali z platformy e-learningowej.

Deskryptory TESE: jakość kształcenia, szkolnictwo wyższe, nauki humanistyczne, metoda nauczania, nauczanie hybrydowe, e-kształcenie, program nauczania, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: quality of education, higher education, humanities, teaching method, blended learning, e-learning, curriculum, ICT
Publikacje:
  • Osiński, Z. (2004). E-learning na studiach dziennych – wnioski z eksperymentu. e-mentor, 4, 56-58.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"