Obserwuj
Tytuł badania: |
E-learning na studiach dziennych – wnioski z eksperymentu |
Instytucja: |
|
Data: |
2002 – 2004 |
Badacz: |
Zbigniew Osiński |
Abstrakt: |
Celem eksperymentu dydaktycznego była diagnoza wpływu e-learningu (TIK) na efektywne kształcenie przyszłych nauczycieli. W trakcie badania wykorzystano takie metody jak obserwacja praktyk, ankieta oceniająca (wypełniana przez studentów) oraz analiza programów studiów historycznych. Zdaniem 17% respondentów korzystanie z platformy e-learningowej przyczyniło się do dużej motywacji studiowania, według 48% oddziaływanie było dość istotne, dla 33% – niewielkie (2% studentów nie zauważyło żadnego wpływu). Odnotowano również, że 85% badanych preferowało przygotowywanie się do zajęć i egzaminów za pośrednictwem platformy e-learningowej, z kolei 15% – za pomocą tradycyjnych źródeł wiedzy. Wśród zalet platformy wymieniano przede wszystkim łatwy i szybki dostęp do wiedzy, wygodę i atrakcyjność wizualną, a także lepsze dostosowanie materiałów do potrzeb studentów. Okazało się również, że uzyskiwane przez studentów efekty edukacyjne nie były porównywalne do zwiększonego nakładu pracy prowadzącego zajęcia (związanego z administrowaniem platformą oraz umieszczaniem na niej materiałów merytorycznych). Jednocześnie przeprowadzony eksperyment pozwolił stwierdzić, że proces sprawdzania, recenzowania i poprawiania prac drogą elektroniczną był szybszy i mniej uciążliwy od tradycyjnego. Ustalono również niewiele wyższy (w porównaniu ze studentami uczącymi się tradycyjnie) stopień zapamiętania wiedzy teoretycznej u studentów, którzy korzystali z platformy e-learningowej. |
Deskryptory TESE: |
jakość kształcenia, szkolnictwo wyższe, nauki humanistyczne, metoda nauczania, nauczanie hybrydowe, e-kształcenie, program nauczania, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
quality of education, higher education, humanities, teaching method, blended learning, e-learning, curriculum, ICT |
Publikacje: |
- Osiński, Z. (2004). E-learning na studiach dziennych – wnioski z eksperymentu. e-mentor, 4, 56-58.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.