Abstrakt: |
Wśród studentów Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. J. Kochanowskiego w Kielcach przeprowadzono ankietę EuroDelphi opracowaną na potrzeby międzynarodowego badania z zakresu edukacji dorosłych. Projekt EuroDelphi zrealizowano w latach 1993-1995 w Anglii, Belgii, Czechach, Danii, Estonii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Katalonii, Niemczech, Portugalii, Słowenii oraz we Włoszech. Inicjatorem i kierownikiem ówczesnych badań był Walter Leirman (Uniwersytet Katolicki w Leuven), a ich organizatorem – European Stiring Committee. Wyniki tamtego badania opublikowano w kwartalniku Questions de Formation (1995, nr 11-12). W Warszawie badaniem objęto 377 studentów, z których 33,3% pochodziło z dużego miasta, 34,9% z małego miasta, a 31,9% ze wsi. 47,4% badanych pochodziło z rodzin robotniczych, 36,5% z inteligenckich, 13,9% z chłopskich, 2,2% z rzemieślniczych. Większość studentów miała wykształcenie średnie zawodowe (42,6%), następnie średnie ogólne (34,8%). 18,9% ukończyło kursy pomaturalne, 3,8% posiadało wykształcenie wyższe zawodowe. Średnia wieku badanych wynosiła około 23 lat. Zgodnie z założeniami twórców ankieta EuroDelphi miała za zadanie zdiagnozować postawę respondentów wobec różnych wartości poznawczych, etycznych i społeczno-cywilizacyjnych oraz różnych problemów stojących przed ludzkością. 187 badanych podało uzasadnienia swoich odpowiedzi (łącznie 292 uzasadnienia, w tym 96 ogólnych, dotyczących edukacji w ogóle lub wszystkich podanych problemów). Do najczęściej komentowanych kwestii należały te z grupy problemów ekonomiczno-zawodowych (niewystarczająca wiedza zawodowa, bezrobocie, ubóstwo), następnie politycznych (nieufność i ignorancja w sprawach polityki), ekologicznych (skażenie środowiska) oraz psychologiczno-społecznych (kontakty międzyludzkie, tożsamość, uczucie upływu czasu, zmagania z niepewnością i bezsensem życia). Wśród cenionych wartości najczęściej wymieniano miłość, zdrowie, przyjaźń, wrażliwość, szczęście. Dalej dopiero znalazły się szczęście rodzinne, spokój czy prawdomówność. Wartościami bardziej cenionymi przez mężczyzn były: związek z kobietą, honor, pieniądze, spokój i prawda. Kobiety bardziej ceniły: tolerancję, przyjaźń i przyjaciół, szacunek, pracowitość, szczerość oraz miłość. |