BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Model atrybucji B. Weinera a uczniowskie interpretacje sukcesu i/lub porażki
Data: [2008]
Badacz: Beata Kozieł
Abstrakt:

Celem badania było określenie uczniowskiej interpretacji przyczyn osiągania sukcesu lub doznawania niepowodzeń. Na poziomie teoretycznym przyjęto model atrybucji B. Weinera. Założono więc, że rodzaj dokonywanej przez uczniów atrybucji związanej z osiągnięciami szkolnymi będzie oddziaływać na ich przyszłe oczekiwania, emocje oraz poziom wykonania i poczucie skuteczności własnych działań. W badaniu posłużono się metodą sondażu z zastosowaniem ankiety oraz wywiadu. Badaniem objęto 746 uczniów szkół podstawowych w Jastrzębiu-Zdroju, w tym 246 uczniów klas czwartych, 263 uczniów klas piątych oraz 237 uczniów klas szóstych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie upatrywali przyczyn osiąganych sukcesów szkolnych we włożonym wysiłku i własnych umiejętnościach, a powodów niepowodzeń szkolnych – w poziomie trudności zadań i we włożonym wysiłku. Uwzględnienie wieku badanych dostarczyło niejednoznacznych wyników. W przypadku uczniów klas czwartych i szóstych odpowiedzi badanych wskazywały jednoznacznie na „wewnątrzsterowność” respondentów, jako że wśród uwarunkowań swoich sukcesów i porażek dostrzegali przede wszystkim czynniki zależne od ich samych. Jednak w przypadku klas piątych uczniowie okazali się „zęwnątrzsterowni” w zakresie sukcesów szkolnych (upatrywali ich przyczyn głównie w szczęściu), natomiast „wewnątrzsterowni” w zakresie porażek szkolnych (upatrywali ich przyczyn głównie we włożonym wysiłku).

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, kariera szkolna, psychologia, postawa, trudności w nauce, szkoła podstawowa
TESE descriptors: learning outcome, school career, psychology, attitude, learning difficulty, primary school
Publikacje:
  • Kozieł, B. (2008). Model atrybucji B. Weinera a uczniowskie interpretacje sukcesu i/lub porażki. Ruch Pedagogiczny, 3-4, 39-51.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"