Abstrakt: |
Przedmiotem badania były wybrane cechy osobowości nauczycielek nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, które podjęły trud uzupełnienia swojego wykształcenia poprzez ukończenie wyższych studiów magisterskich na Wydziale Zamiejscowym w Piotrkowie Trybunalskim Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Kielcach. Badaniem objęto 300 nauczycielek, których wiek mieścił się w przedziale 22-42 lat (E = 30), a staż zawodowy w przedziale od roku do 20 lat (E = 8,7). W badaniu wykorzystano następujące techniki badawcze: Zrewidowany Inwentarz Osobowości (EPQ-R) H.J. Eysencka, Test D – 48 (Domino), Skalę I-E J.B. Rottera, Skalę Aprobaty Społecznej D. Marlowe’a i D. Crowne’a, Inwentarz Samooceny (STAI) Ch.D. Spielbergera, R.L. Gorsucha i R. Lushene oraz Skalę P-O M. Wideszal-Bazyl. Rozkłady wyników badanych wymiarów osobowości w różnym stopniu zbliżały się do krzywej rozkładu normalnego – najbliższe jej były rozkłady cech: potrzeba osiągnięć i zewnętrzna lokalizacja kontroli, najdalsze zaś rozkłady cech: inteligencja płynna i psychotyzm. W rozkładach niemal wszystkich cech ujawniała się skośność ujemna (lewostronna), świadcząca o przewadze niskich wartości. Wyjątkiem były rozkłady cech: inteligencja płynna i psychotyzm, które okazały się dodatnie (prawostronne). Największe skupienie wokół wartości średniej zaobserwowano w przypadku inteligencji płynnej i psychotyzmu. Najbardziej spłaszczona była krzywa neurotyczności i kłamstwa. Zanotowano silną korelację dodatnią między wymiarami neurotyczności i lęku oraz kłamstwa i potrzeby aprobaty społecznej, a także silną korelację ujemną między ekstrawersją i lękiem oraz neurotycznością i potrzebą osiągnięć. |