BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Z badań nad osobowością nauczycielek podejmujących studia wyższe
Instytucja:
Data: 1995 – 1996
Badacz: Monika Guszkowska, Teresa Koczan, Tadeusz Rychta
Abstrakt:

Przedmiotem badania były wybrane cechy osobowości nauczycielek nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, które podjęły trud uzupełnienia swojego wykształcenia poprzez ukończenie wyższych studiów magisterskich na Wydziale Zamiejscowym w Piotrkowie Trybunalskim Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Kielcach. Badaniem objęto 300 nauczycielek, których wiek mieścił się w przedziale 22-42 lat (E = 30), a staż zawodowy w przedziale od roku do 20 lat (E = 8,7). W badaniu wykorzystano następujące techniki badawcze: Zrewidowany Inwentarz Osobowości (EPQ-R) H.J. Eysencka, Test D – 48 (Domino), Skalę I-E J.B. Rottera, Skalę Aprobaty Społecznej D. Marlowe’a i D. Crowne’a, Inwentarz Samooceny (STAI) Ch.D. Spielbergera, R.L. Gorsucha i R. Lushene oraz Skalę P-O M. Wideszal-Bazyl. Rozkłady wyników badanych wymiarów osobowości w różnym stopniu zbliżały się do krzywej rozkładu normalnego – najbliższe jej były rozkłady cech: potrzeba osiągnięć i zewnętrzna lokalizacja kontroli, najdalsze zaś rozkłady cech: inteligencja płynna i psychotyzm. W rozkładach niemal wszystkich cech ujawniała się skośność ujemna (lewostronna), świadcząca o przewadze niskich wartości. Wyjątkiem były rozkłady cech: inteligencja płynna i psychotyzm, które okazały się dodatnie (prawostronne). Największe skupienie wokół wartości średniej zaobserwowano w przypadku inteligencji płynnej i psychotyzmu. Najbardziej spłaszczona była krzywa neurotyczności i kłamstwa. Zanotowano silną korelację dodatnią między wymiarami neurotyczności i lęku oraz kłamstwa i potrzeby aprobaty społecznej, a także silną korelację ujemną między ekstrawersją i lękiem oraz neurotycznością i potrzebą osiągnięć.

Deskryptory TESE: osobowość, student, samoocena, inteligencja, psychologia
TESE descriptors: personality, student, self-evaluation, intelligence, psychology
Publikacje:
  • Rychta, T., Guszkowska, M. i Koczan, T. (1999). Z badań nad osobowością nauczycielek podejmujących studia wyższe. Z Doświadczeń Pedagoga, 1, 97-117.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"