Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jakimi motywami kierują się uczniowie gimnazjum, ucząc się informatyki? Jakie motywy uczenia się dominują? Czy takie czynniki jak płeć i pochodzenie wpływają na motywy uczenia się badanych gimnazjalistów? Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. W badaniu wzięło udział 300 uczniów (w tym 52,7% chłopcy) uczęszczających do gimnazjów z województwa lubuskiego (50,7% stanowiły szkoły miejskie). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ponad 85% respondentów deklarowało pozytywny stosunek do przedmiotu informatyka (TIK). Najczęściej wskazywanym motywem nauki były zainteresowania. W dalszej kolejności uczniowie podawali motyw poznawczy (46,1%), świadomość pożyteczności posiadania wiedzy z zakresu informatyki (26,2%), chęć zostania informatykiem (13,2%), możliwość korzystania z internetu (23,4%) oraz odczuwanie sympatii w stosunku do nauczyciela przedmiotu (22,2%). Zgromadzony materiał pozwolił ustalić również przyczyny niechęci do nauki informatyki, wśród których znalazły się m.in.: mała liczba komputerów (59,5%) oraz zbyt mała liczba godzin lekcyjnych (57,1%). |