BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Cele stawiane przez studentki podejmujące studia pedagogiczne
Instytucja:
Data: listopad 1996
Badacz: Monika Guszkowska, Anna Kuk-Jedlińska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były cele stawiane przez studentki rozpoczynające studia pedagogiczne. Badaniem objęto 100 studentek Instytutu Pedagogiki Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie w wieku 19-22 lat (87% wszystkich studentek pierwszego roku studiów stacjonarnych). Badanym zadano pytania o ich cele krótkoterminowe – na następny miesiąc lub kilka miesięcy, średnioterminowe – na następny rok do trzech lat, długofalowe – na blisko 10 lat, życiowe – na całe życie. Wyniki badania ujawniły, że wśród najczęściej stawianych sobie przez badane celów znalazły się cele kształceniowe, w tym przede wszystkim studiowanie. Na kolejnych miejscach uplasowały się cele zawodowe (w szczególności interesująca i satysfakcjonująca praca), cele rodzinne (w szczególności własna rodzina, zamążpójście) i cele związane z „ja” (praca nad sobą, szczęście i życie w zgodzie ze sobą). Mniej istotne okazały się cele materialne, hedonistyczne i interpersonalne. Analiza odpowiedzi studentek uwzględniająca okres życiowy, w którym cele miały być zrealizowane, ujawniła, że wśród celów krótko- i średnioterminowych dominowały kształceniowe, w tym szczególnie studiowanie. Ta grupa celów okazała się nieco istotniejsza w średnim niż w krótkim terminie realizacji – z czasem rosło na znaczeniu nie tylko studiowanie, lecz także dodatkowy kierunek studiów, dodatkowe umiejętności i dobre wyniki w nauce. Ponadto w krótkiej i średniej kategorii czasowej istotne okazały się cele materialne (pieniądze, dobra materialne, mieszkanie). Cele długofalowe dotyczyły najczęściej kariery zawodowej oraz rodziny. Wśród celów życiowych dominowały te związane z „ja”, pojawiały się też nadal cele zawodowe i rodzinne, choć w mniejszym natężeniu niż wśród celów długofalowych. Można było zaobserwować, że znaczenie celów kształceniowych, materialnych, hedonistycznych i interpersonalnych było większe w krótszej niż w dłuższej perspektywie. Odwrotna zależność pojawiła się w przypadku celów zawodowych i rodzinnych. Cele związane z „ja” utrzymywały stały poziom wskazań, by „wystrzelić” z kategorii celów życiowych.

Deskryptory TESE: planowanie, płeć żeńska, planowanie edukacji, student, kariera zawodowa
TESE descriptors: planning, female, educational planning, student, career
Publikacje:
  • Guszkowska, M. i Kuk-Jedlińska, A. (1999). Cele stawiane przez studentki podejmujące studia pedagogiczne. Z Doświadczeń Pedagoga, 1, 137-148.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"