Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono wśród studentów studiów podyplomowych na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Łącznie w próbie badawczej było 486 respondentów. 39 osób zdecydowało się na podjęcie studiów podyplomowych ze względu na wyższe zarobki, 56 – dla awansu zawodowego, 120 – by rozwijać swoje zainteresowania, 80 – by spełnić potrzeby uczniów, 228 – dla poszerzania wiedzy, 143 – by zwiększyć konkurencyjność na rynku pracy, 100 – by zyskać satysfakcję z poszerzania wiedzy, 75 – by umocnić się na obecnie zajmowanym stanowisku, a 20 ankietowanych – z innych powodów. 115 nauczycieli odczuwało bardzo wysoki stopień potrzeby wzbogacania swojej wiedzy i swoich umiejętności, 289 badanych deklarowało raczej wysoki stopień takiej potrzeby, 56 przeciętny, dwie raczej niski, jedna bardzo niski, jedna zaś w ogóle nie odczuwała takiej potrzeby. Ankietowanych zapytano o to, w jakich dziedzinach wiedzy chcieliby nabywać kompetencje albo się doskonalić. W tym kontekście 108 nauczycieli wskazało dziedzinę przedmiotową, 139 metodyczną, 255 psychologiczną, 154 pedagogiczną, 79 organizatorską, 101 medialną, informatyczną i techniczną (TIK), 20 społeczno-obywatelską, 36 europejską, 25 z zakresu doradztwa zawodowego, 11 filozoficzną, 88 badawczą, a 15 z zakresu wiedzy ogólnej. Do trudności związanych z doskonaleniem zawodowym 249 ankietowanych zaliczyło brak czasu, 286 brak środków finansowych na doskonalenie, 35 nieprzychylność przełożonych, 78 brak kursów i szkoleń, 142 uciążliwość dojazdów, 61 niezadowolenie rodziny. |