Abstrakt: |
Przedmiotem badania był poziom opanowania kluczowych kompetencji przez dzieci z klasy freinetowskiej w opinii nauczycieli. Badaniem objęto 22 na 32 uczniów klasy Va Szkoły Podstawowej nr 3 w Prudniku (w tym siedem dziewczynek), którzy realizowali założenia programu autorskiego, inspirowanego pedagogiką C. Freineta. W badaniu wykorzystano ankietę skierowaną do nauczyciela, składającą się z siedmiu części, z których każda obejmowała jedną kompetencję (uczenie się, myślenie, poszukiwanie, doskonalenie się, komunikowanie się, współpracę, działanie) oraz pięć umiejętności. Analiza wyników badania ujawniła, że 58% uczniów rozwinęło wszystkie uwzględnione w ankiecie kompetencje. Najwięcej punktów uczniowie zdobyli ogółem w zakresie kompetencji uczenia się (219 na 330 możliwych), następnie poszukiwania (218), działania (209), myślenia (204), doskonalenia się (193) oraz współpracy i komunikowania się (po 192). |