BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osiągnięcia absolwentów szkół średnich
Instytucja:
Data: marzec 1989
Badacz: Józef Półturzycki
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu wykształcenia absolwentów liceów ogólnokształcących i średnich szkół zawodowych przed zmianą programów szkolnych w 1990 roku. Zbadano wiadomości i umiejętności uczniów, stopień przygotowania do rozwiązywania problemów, do własnej aktywności edukacyjnej i dalszego kształcenia, a także zainteresowania i hierarchię wartości oraz efekty oddziaływań wychowawczych. Badaniem objęto uczniów kończących klasy maturalne z 60 szkół średnich w następujących kuratoriach: Białystok, Ciechanów, Gdańsk, Katowice, Kielce, Opole, Poznań, Siedlce, Zamość i Warszawa. W liceach ogólnokształcących badaniem objęto 14 przedmiotów (w tym jeden język obcy), w technikach rolniczym i mechanicznym – po dziewięć przedmiotów (bez chemii, biologii, wychowania fizycznego, pracy-techniki, geografii), w liceum ekonomicznym – siedem przedmiotów (bez matematyki i fizyki). Liczba uczniów objętych badaniem zależała od poszczególnych przedmiotów. W liceum ogólnokształcącym zbadano średnio 787 uczniów, w technikach mechanicznych – 243, w technikach rolniczych – 202, w liceach ekonomicznych – 226. Łącznie średnia liczba badanych wyniosła 1458. W badaniu wykorzystano następujące narzędzia: przedmiotowe testy uczniowskie, ankiety dla nauczycieli, wychowawców, bibliotekarzy oraz karty ucznia i karty szkoły. Badanie wykazało, że absolwenci szkół średnich najlepsze wyniki uzyskali z przysposobienia obronnego, języka polskiego, matematyki i wychowania fizycznego. Najsłabsze rezultaty uzyskano z historii, muzyki i fizyki. Najlepsze wyniki osiągnęli absolwenci liceów ogólnokształcących z dużych miast i techników mechanicznych, najniższe – uczniowie liceów na wsiach i z techników rolniczych. Największa różnica uwidoczniła się w wynikach testów z języka polskiego. Ponadto badania dowiodły, że realizacja programu nauczania w badanych liceach i technikach jest niezgodna ze współczesnymi propozycjami dydaktycznymi oraz metodami przedmiotowymi. Wynika to z podającego sposobu nauczania i wymaga jedynie opanowania materiału przez uczniów, a także braków w wyposażeniu pracowni i sal szkolnych. Co więcej, młodzież wykazuje słabe zainteresowanie ekologią i wychowaniem. Szkoła nie wpływa w sposób istotny na kształtowanie postaw i rozwijanie zainteresowań.

Deskryptory TESE: nauczanie, tworzenie programów nauczania, kompetencje, ocena uczących się, ocenianie, absolwent, szkoła średnia
TESE descriptors: teaching, curriculum development, competence, evaluation of students, marking, school leaver, secondary school
Publikacje:
  • Półturzycki, J. (red.). (1990). Osiągnięcia absolwentów szkół średnich w 1989 roku: praca zbiorowa. Cz. 1-2. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"